Lidé

15. srpna 2017

Dvojice architektů z VUT zvítězila v prestižní studentské soutěži. Pavilon navrhli za pouhých 24 hodin

Růžová zeď má lákat kolemjdoucí dovnitř do prostoru | Autor: archiv Barbory Juríčkové

V konkurenci sedmašedesáti týmů zvítězili Barbora Juríčková a Oliver Kažimír, dnes již absolventi Fakulty architektury VUT, v prestižní architektonické soutěži Superstudio Contest. Ačkoliv se letos zúčastnili poprvé, jejich pojetí pop-up pavilonu pro reSITE festival oslovilo odbornou porotu nejvíc. Na vypracování návrhu měli pouhých čtyřiadvacet hodin a prezentaci museli zvládnout ve 200 vteřinách a deseti slidech.

Soutěž Superstudio Contest je určena všem mladým začínajícím architektům z českých univerzit. „Studenti architektury z fakult v Brně, Praze, Liberci a Ostravě se musí nejprve přihlásit do regionálního kola. O soutěž je poměrně velký zájem,“ upozornila architektka Barbora Juríčková.

Vybrané dvojice studentů architektury se sejdou v jeden čas na jednom místě, kde všichni obdrží stejné zadání úkolu. Tím byl letos návrh pop-up pavilonu pro architektonickou platformu reSITE. V rámci projektu Shared Cities: Creative Momentum chtěli zadavatelé návrhy prostoru, který by zlepšil kvalitu života Pražanů a zároveň poskytl zázemí pro festival architektury, který se v Praze pravidelně koná. „Zadání se značně lišilo od předchozích ročníků, kdy šlo spíše o silné ideje a koncepty ponechávající velký prostor pro kreativitu a invenci. Tentokrát to ale bylo jasné zadání dočasné stavby včetně umístění na konkrétní parcele a použití konkrétních stavebních prvků v podobě pěti kontejnerů. Popravdě nás to všechny poměrně zaskočilo. Zadaní se mohlo zdát více svazující,” uvedl druhý člen vítězné dvojice architekt Oliver Kažimír s tím, že silným motivačním faktorem letošního ročníku soutěže byl ale příslib následné výstavby vítězného pavilonu.

Návrh zaujal porotu zejména komplexním pojetím celého problému veřejného prostoru | Autor: archiv Barbory Juríčkové

Studenti měli na zpracování návrhu pouhých čtyřiadvacet hodin. „Začali jsme tím, že jsme se bavili o koncepční stránce celého zadání. Prvních dvanáct hodin jsme se snažili ujasnit si pohled na věc. Neměli jsme s sebou počítač, ani jsme nic nepočítali, nerýsovali. Ačkoliv jsme kvůli časovému limitu byli pod tlakem, necítili jsme se omezení konkrétností zadání,“ popsal Kažimír s tím, že možná právě tento postup přispěl k jejich vítězství.

Dvojice architektů už spolu v minulosti spolupracovala i na jiných projektech, takže jsou podle svých slov relativně sehraní a práce v týmu jim nečinila větší problémy. „Až tak kolem půlnoci jsme začali zapracovávat jednotlivé konkrétní požadavky a nad ránem jsme dodělávali grafickou stránku věci,“ popsala zbytek procesu Barbora Juríčková.

Dvojice architektů spolupracovala na projektech již dříve. Týmová práce jim tak nečinila problém | Autor: archiv Barbory Juríčkové

Čtyřiadvacet hodin po vyhlášení tématu pak museli být soutěžící zpět na místě s hotovými návrhy a připraveni prezentovat. Vítězná dvojice přišla nejen s konkrétním návrhem pop-up pavilonu, ale s celou koncepcí jeho zasazení do daného prostoru. „Platforma reSITE se zabývá veřejným prostorem ve městech. Parcela, na které měl pavilon stát, ale vůbec neměla předpoklady k tomu, aby fungovala jako veřejný prostor. Je to místo vedle parkoviště na Florenci, pod Magistrálou, které nevykazuje žádné kvality. Shodli jsme se proto, že není možné pouhým umístěním kontejnerů a vytvořením kulturního hubu udělat z místa veřejný prostor,“ upozornila Juríčková.

Proto autoři namísto samotného využití kontejnerů ohradili celý prostor zdí. „Pracovali jsme na principu reverzní psychologie, kdy jsme paradoxně celé místo ohradili stěnou. Chtěli jsme tím upoutat kolemjdoucí a upozornit na problém veřejného prostoru. Lidem dává zeď pocítit, že tam býval nějaký prostor, ale už tam není, což vyvolá určitý zájem,“ vysvětlil Oliver Kažimír.

V celostátním finále, kam putovaly z každého ze čtyř soutěžních míst tři až čtyři týmy, odbornou porotu oslovil nejvíce právě návrh pavilonu s tajemnou zdí, která láká dovnitř. I přes prvotní příslib ale nakonec vítězové pavilon realizovat nebudou. „Po soutěži jsme jednali se zadavateli projektu, ale reálné zadání se od toho původního poměrně lišilo. Navýšily se například několikanásobně podlahové plochy pro komerční využití. Náš návrh se najednou absolutně nekryl s podmínkami a bylo pro nás v podstatě nemožné skloubit původní představu a nové požadavky,“ vysvětlili autoři vítězného návrhu, proč nakonec další spolupráci na projektu odmítli. Účasti v soutěži ale nelitují. „Soutěž Superstudio jako taková je skvělá a byla to pro nás určitě zajímavá zkušenost,“ uzavírají dnes již absolventi Fakulty architektury VUT.

(zep)

Témata

Související články:
Cenu Bohuslava Fuchse získaly práce zaměřené na lokalitu "brněnského Bronxu"
Petra Buganská navrhla lávku, která se vznáší nad řekou
Save the Piano! Studentky architektury poslechly – a vyhrály
Cenu Bohuslava Fuchse získal parkovací dům v Novém Lískovci
Studenti VUT a Mendelu navrhli novou podobu odkaliště Hády