Nápady a objevy

1. září 2016

Produkty musí řešit problémy zákazníků, tvrdí vývojář Medinga

Systém skenování kartiček je podle autorů velmi unikátní | Autor: archiv společnosti Medingo

V nenápadném rodinném domě v okrajové brněnské čtvrti sídlí společnost Medingo, která svým zařízením změnila návštěvy lékařů, jak je doposud čeští pacienti znali. Jejich terminál EVIPA, určený pro registraci příchozích, totiž umožňuje pacientům ohlásit lékaři svůj příchod a důvod návštěvy bez nutnosti klepat na dveře. Lékařům dává kontrolu nad čekárnou. Reálně prý umí ušetřit v průměru až čtyřicet minut denně. Na nápad přitom spoluzakladatele společnosti Martina Horského, absolventa Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT, údajně přivedla maminka, která pracuje jako zdravotní sestra.

„Momentálně sídlíme v domě lékaře, který byl shodou okolností náš první zákazník,“ ukazuje běžný řadový domek v brněnských Obřanech vývojář společnosti Medingo Jakub Malý. V roce 2013 na poliklinice Dobrovského totiž nainstalovali první zařízení, které vneslo řád do čekárny a lékaři dalo přehled o tom, kolik na něj v čekárně čeká pacientů. „Ukázalo se, že je velmi užitečné, aby měl lékař přesné informace o čekárně, protože díky tomu například ví, kolik může s aktuálním pacientem strávit času. Přináší to určitý pocit klidu a možnost více se pacientovi věnovat,“ vysvětlil Malý.

Vývojář Jakub Malý stál u zrodu zařízení již od začátku | Autor: archiv společnosti Medingo

Přes terminál EVIPA se pacienti registrují pomocí jakéhokoliv dokladu. Mají tak jistotu, že o nich sestry i lékaři vědí. Novější verze navíc umožňuje i vybrat důvod, proč člověk k lékaři přišel. „Pokud jde tedy pouze pro recept či odevzdat výsledky, nemusí čekat, až sestra otevře dveře, aby jí to řekl. V momentu, kdy sestra dveře ordinace otevře, už to dávno ví,“ dodal Malý.

Podle Malého, který se sám stará o celý vývoj programové části systému, se zařízení hodí především k lékařům, kteří neobjednávají na přesný čas. „Když jde člověk k zubaři, už je většinou objednaný předem na konkrétní zákrok a termín. Je tedy trochu zbytečné mít další registrační systém,“ vysvětlil Malý. U praktických lékařů, kteří jsou nejčastějšími zákazníky společnosti, systém v podstatě nahrazuje recepci. Terminál EVIPA se ovšem osvědčil i ve větších provozech. Potkat se s ním tak mohou pacienti například i v pražské nemocnici Na Bulovce.

Pořadí pacientům schválně neukazujeme, říká Malý

Princip je podle Malého velmi jednoduchý. Pacient po příchodu vloží do terminálu kartičku zdravotního pojištění. Terminál ji přečte a poděkuje za registraci. Lékař pak na základě údajů z kartičky ví, kdo přišel, a kdy. Pacient ovšem záměrně nedostane žádné pořadové číslo. „Ačkoliv konkurence pořadí ukazuje, záměrně jsme se rozhodli pacientům přesné pořadí neukazovat. V momentu, kdy jde člověk pouze pro recept, může být odbaven v mezidobí a celé pořadí to stejně naruší. Takto tedy zdravotnický personál rozhoduje sám, jaké pořadí zvolí, a pacientům se nic dopředu neslibuje,“ objasnil vývojář Jakub Malý.

EVIPA umožňuje lékařům získat kontrolu nad tím, co se děje v čekárně | Autor: archiv společnosti Medingo

Nedávno navíc přidali další funkce, takže terminál umí zobrazovat i provozní informace. „Lékař může do EVIPY nahrát zprávy, které by normálně lepil na dveře. Informace o nepřítomnosti, očkováních, dokonce i krátká videa. Má totiž jistotu, že v určitou chvíli každý návštěvník ordinace u terminálu stojí, takže je větší pravděpodobnost, že si zpráv všimne,“ uvedl Malý.

Podle něj postupem času začali přicházet s dalšími požadavky sami lékaři. „Není to tak, že bychom se snažili něco objevit. Pouze reflektujeme potřeby ostatních. Když lidem nasloucháte, řeknou vám, co je pálí. Proto se například EVIPA rozšířila o verzi s tlačítky, aby mohli pacienti se zdravotníky komunikovat,“ popsal Malý. Jiným lékařům zase vadilo, že je v jejich čekárně ticho a lze tak zaslechnout soukromé hovory s pacienty. „Proto jsme vyvinuli verzi s rádiem. Zároveň umožňuje sestrám vyvolávat do čekárny, aniž by musely neustále chodit ke dveřím,“ dodal Malý.

I proto si myslí, že bude v následujících letech stále kam produkt posouvat. Přesto se ale ve firmě na jednu službu rozhodli nespoléhat. „Začali jsme nabízet i další servis pro lékaře. V rámci programu eMedIT se lékařům postaráme o veškerou techniku v ordinaci. Často jim totiž počítače na začátku pořídil nějaký známý a dlouhodobě se o ně nikdo nestará. Posoudíme proto situaci a pomůžeme se vším od síťařiny, lepšího zabezpečení až po správu tiskáren a počítačů. Máme zkušenosti i s vybavením a správou kompletní lékařské praxe – od prázdných místností k fungující ordinaci s čekárnou,“ uzavřel Malý.

(zep)

Témata

Související články:
Bývalí studenti VUT dobývají svět se zařízením na lokalizaci uvnitř budov
Služba nahradí tisíce hodin ručního testování. Člověka ale nenahradíme, tvrdí autoři
Aplikaci, která může zachránit život, vyvíjel Filip Maleňák dva roky
Chytrá zařízení Easycon změří klima i energie. Budoucnost vidí tvůrci v průmyslu
Gabriela Petrovičová: Univerzity si uvědomují důležitost zázemí pro rodiče s dětmi