Nápady a objevy

10. května 2019

Startup ALIS Tech vyvinul lokalizační systém, který zvyšuje bezpečnost pracovníků v továrnách

Systém využívá LED projektory, které dokážou nasvítit varovné piktogramy na podlahu | Autor: Archiv společnosti ALIS Tech

Vysokozdvižný vozík se automaticky zpomalí nebo zastaví, pokud hrozí střet s člověkem. Inteligentní přechod uvnitř továrny usměrňuje pohyb pracovníků a manipulačních strojů. Vibrující hodinky dávají zaměstnanci signál, že se nachází v nebezpečné situaci. To vše dovede lokalizační systém ALIS, jehož cílem je zachraňovat životy a zvyšovat bezpečnost práce v průmyslu, říká jeden ze zakladatelů startupu ALIS Tech, vývojář Antonín Michl z Fakulty strojního inženýrství VUT.

Lokalizační systém ALIS dokáže pomocí rádiového signálu monitorovat pohyb zaměstnanců i vozidel uvnitř budov, kde běžný GPS signál nefunguje. „Systém je založen na čtecích zařízeních a lokátorech, které spolu komunikují. Lokátory umisťujeme na pohyblivé objekty nebo na zařízení, která mohou ublížit. Funguje to například tak, že zaměstnanec má u sebe lokátor v podobě vibrujících hodinek a ty ho upozorní, že se blíží vysokozdvižný vozík. Pokud se vozík přiblíží na deset metrů, systém ho automaticky zpomalí. V případě, že hrozí kolize s člověkem, vozík se ihned zastaví,“ vysvětlil doktorand Antonín Michl z Ústavu automatizace a informatiky FSI VUT. Systém je schopný lokalizovat pracovníky i vozidla s přesností na 30 centimetrů.

Na vývoji technologie pracoval Antonín Michl spolu s dalšími kolegy čtyři roky. V loňském roce vznikl v Jihomoravském inovačním centru startup ALIS Tech, který Michl společně s kolegou Michalem Růžičkou v současnosti vedou. O lokalizační systém, který vývojáři připravují každému klientovi na míru, projevují zájem především zahraniční automobilové společnosti. „Ohlasy na naše řešení jsou velmi dobré. Riziko smrtelného úrazu je totiž v průmyslových továrnách a skladech vysoké a například kolize s vysokozdvižnými vozíky jsou časté. Proto chtějí firmy investovat do systémů, které bezpečnost práce zvyšují,“ popsal Michl. Pořízení bezpečnostních lokalizačních systémů je podle něj pro výrobní společnosti levnější než vyplácení nákladného odškodnění v případě úrazu.

Pro přehrávání videa je nutné povolit cookies typu Marketing. Změnu nastavení provedete zde. Video můžete otevřít v novém panelu.
Systém využívá k varování zaměstnanců také speciální LED projektory, které dokážou nasvítit varovné piktogramy na podlahu či jiné plochy. Mohou tak zaměstnance informovat například o rostoucí hladině hluku a nutnosti nasadit si chránič sluchu. Na obdobném principu fungují i tzv. inteligentní přechody. Využívají se pro nepřehledná místa, kde se křižují dráhy pracovníků, aut a manipulační techniky. „Na zemi je většinou vyznačený přechod, ale nikdo to nerespektuje. LED projektory ho však v případě blížícího se vozidla rozsvítí a nasvítí i různé značky STOP. Poté co člověk přejde, přechod se vypne a vozidlo může pokračovat v jízdě,“ uvedl Michl.

Technologie ALIS dokáže ochránit i pracovníky obsluhující lisy v odpadním hospodářství. V případě, že se člověk ke stroji přiblíží na nebezpečnou vzdálenost, lokátor lis okamžitě vypne. „Hodinky s lokátorem v sobě mají také akcelerometr, takže dokážeme rozpoznat situaci, kdy se člověku něco stalo a leží nehybně na zemi. Systém vše monitoruje a pošle varování vedoucímu směny. Je to vhodné především pro odloučená pracoviště, kde je málo personálu, “ dodal Michl. Současně však přiznal, že stinnou stránkou bezpečnostního systému může být až přílišný dohled nad pohybem personálu.

V současnosti pracují vývojáři v ALIS Tech na novém typu lokátoru. Ten umí určit nejen vzdálenost vozidla a člověka, ale také směr, kterým se vůči sobě pohybují. Lépe tak vyhodnotí riziko případné kolize. „Systém rozpozná, zda stojíte vlevo, vpravo, vepředu či vzadu. Pracuje s logikou dynamických zón, pokud tedy půjdete souběžně s vozidlem, na omezení jeho rychlosti to nemá vliv, ale zareaguje v okamžiku, kdy změníte směr a nějakým způsobem se mu dostanete do dráhy,“ dodal Michl. O systém detekce pracovníků už projevil zájem také výrobce vysokozdvižných vozíků, se kterým ALIS Tech nyní vyvíjí software pro autonomní vozidla.



(mar)

Témata

Související články:
Patrik Štipák: Díky Formuli Student se živím tím, co mě baví
Z auta na letadlo za 80 vteřin – na vývoji prvního létajícího automobilu pracují i absolventi VUT
Přes den nebe a země. Společně se setkávají pod hladinou
Analytik Oldřich Sklenář: Problematika uhlíkových emisí je komplexní. Nestačí přestat létat, ale rozhodovat se na základě čísel
Chci mít vše připravené na sto procent, říká car inženýr Toyoty David Zubíček