Téma

12. listopadu 2019

Pod karoserii i do sedačky. Na ÚSI se studenti mohou podívat do vnitřností odstrojeného automobilu

Auto má prořezanou nejen vnější, ale i vnitřní interiérovou část | Autor: Archiv Ústavu soudního inženýrství
Jak je zkonstruováno sedadlo či kolik ochranných prvků skrývají dveře automobilu? Studenti Ústavu soudního inženýrství (ÚSI) na VUT mohou od podzimního semestru nahlédnout do útrob vozidla Škoda Kodiaq. Pro výukové účely zde mají díky projektu ROSTU k dispozici auto, které je rozřezáno a odstrojeno tak, že umožňuje detailní náhled do svých konstrukčních částí.

„Pod kapotu nebo lépe řečeno pod plechy se podíváte málokdy. Možná při dopravní nehodě nebo v autoservisu, a to vždy jen do některých částí. Proto jsme nechali provést podélný řez vozidlem – od kapoty až po kufr. Nemusíme teď studentům vše ukazovat jen na obrázcích a vizualizacích, ale mohou si udělat reálnou představu – co kde je a proč,“ vysvětlil Martin Bilík z ÚSI. Ve voze Škoda Kodiaq, který byl na trh uveden před třemi lety, je částečně odkryta karoserie a jsou barevně zvýrazněny bezpečnostní asistenční systémy, řídicí jednotky či deformační výztuhy.

Odstrojování vozu se ujala firma vyrábějící technické modely. Celý proces trval téměř rok a úkolem bylo rozřezat automobil takovým způsobem, aby mohl sloužit jako výuková pomůcka, a přesto zůstal stále pojízdný. „Jednotlivé konstrukční prvky jsou pro snazší orientaci studentů nabarveny odlišnými barvami. Oranžovou jsou označeny airbagy a s nimi propojené snímače. Modré plechy zase znamenají výztuhy, které se při nehodě deformují řízeným způsobem. Do vozidla jsme nechali také namontovat tlačítko, které dokáže simulovat závadu, a úkolem studentů je ji správně diagnostikovat,“ dodal Bilík.
Odstrojování vozu Škoda Kodiaq trvalo téměř rok | Autor: Archiv Ústavu soudního inženýrství

Auto má prořezanou nejen vnější, ale i vnitřní interiérovou část. „Třeba na odkryté sedačce si studenti mohou detailně prohlédnout, jak je zkonstruována. Jaký má rám, kde je schovaný airbag, topení nebo čidla,“ popsal Bilík. Kromě konstrukčních částí mohou studenti vidět i technický řez motoru a převodovky, které se do tohoto vozidla montují.

Upravený automobil si jako jedni z prvních prohlédli návštěvníci zářijové Noci vědců. „Lidé, kteří vystudovali strojárnu, nebo fajnšmekři, kteří se s autem setkali, nejvíce oceňují otevřenou část ve dveřích. Je zde detailně vidět, jak jsou jednotlivé výztuhy a konstrukční prvky spojené. Je patrné i to, kolik je v karoserii svarů a jak často se prvky karoserie lepí,“ doplnil Bilík.

Automobil Škoda Kodiaq nyní bude k dispozici především studentům studijního programu Expertní inženýrství v dopravě. Setkat se s ním mohou třeba v předmětech Konstrukce motorových vozidel či Zkoušení vozidel. Veřejnost si jej bude moci prohlédnout v lednu příštího roku na dni otevřených dveří Ústavu soudního inženýrství.

(mar)

TémataÚstav soudního inženýrství

Související články:
Češi rizika podceňují. V práci i v životě, myslí si oceněný Lacko z FSI
Na ÚSI se zabývali jízdou v noci. Výsledkem je metodika pro autoškoly
Absolvent ÚSI vymyslel, jak zlevnit figuríny pro crash testy
Na ÚSI testovali reflexní vesty. Některé nebyly ve tmě vůbec vidět
Naše spokojenost nás může přiblížit k závažným problémům rychleji, než si myslíme, říká Vladimír Adamec z ÚSI