Téma

27. listopadu 2015

Středoškoláci stavěli mosty. Zatím jen ze špejlí

Jedním ze tří povolených materiálů ke stavbě bylo lepidlo | Autor: zep

Ve čtvrtek zaplnily budovu D3 Fakulty stavební VUT desítky středoškoláků soutěžících o nejlepší most. V rámci soutěže Bridge Builder Contest museli studenti během čtyř hodin postavit pouze ze špejlí a provázku most překlenující vzdálenost pětasedmdesát centimetrů. Odborná porota hodnotila jak nosnost, tak i vzhled výtvorů. Akce má středoškolákům ukázat fakultu z nového úhlu a představit jim základy dopravního stavitelství.

V devět ráno se v areálu stavební fakulty sešlo třiadvacet tříčlenných týmů z celé České republiky, aby poměřily své síly ve schopnosti postavit nejen krásný, ale především funkční most. Soutěž, která se v Brně konala už podruhé, byla rozdělena do dvou kategorií. V první kategorii soutěžili středoškoláci s již vyrobenými mosty. „Mohli si most postavit doma a sem ho pouze dopravit. Následně se pomocí zavěšování plastového barelu s vodou testovalo, kolik daná konstrukce unese,“ popsala Kateřina Garguláková ze studentské organizace IAESTE, která soutěž spoluorganizuje. Obdobné klání se pak koná i v Praze a Ostravě. 

Soutěžící si museli vystačit se špejlemi, provázkem a lepidlem | Autor: zep

Hotový most do Brna přivezl například tým ze Střední školy stavební z Kolína. „Účastníme se každý rok stejné soutěže v Praze a letos našeho pana učitele napadlo, že bychom mohli zkusit i Brno. Zatím nevíme, jak jsme v konkurenci dopadli, ale náš most udržel čtyřicetikilovou zátěž,“ uvedla středoškolačka Markéta Dostálová. Podle ní už ale příští rok nepřijedou. „Jsme maturitní ročník, takže jsme tu byli letos poprvé a naposledy. Jestli se sem budu hlásit, zatím nevím. Vybrala jsem si několik škol, takže teprve uvidím,“ dodala studentka.

Porota hodnotila vzhled i nosnost 

Pro ty, kteří chtěli zažít o něco více adrenalinu, byla určena druhá kategorie. V té dostali žáci středních škol veškerý materiál potřebný k výrobě až na místě a ve čtyřhodinovém limitu museli most navrhnout a postavit. „Jediná pravidla, která museli dodržet, byl časový limit, maximální počet členů v týmu a použití rozdaného materiálu. Na výrobu mostu dostali dva balíčky dřevěných špejlí, jedno klubko provázku a lepidlo,“ vysvětlila koordinátorka akce Andrea Tuchyňová.

Každý most musel projít zátěžovou zkouškou | Autor: zep

Ještě před vyhlášením výsledků se už některé skupiny obávaly silné konkurence. „Koukali jsme se i na ostatní a už teď víme, že bychom příště postavili most jinak. Určitě máme ještě co zlepšovat,“ zhodnotili zástupci týmu ze Starého Města.

O vítězi rozhodla odborná porota složená z pedagogů Fakulty stavební v Brně. „Každý most se zváží, následně projde zátěžovou zkouškou a zvítězí ten, který má nejlepší poměr mezi váhou a nosností. To znamená, že nejméně váží a nejvíce unese. Porota přihlíží také k originalitě a designu,“ dodala Garguláková.

V kategorii hotových mostů nakonec zvítězil tým Trhači ze Střední průmyslové školy stavební akademika Stanislava Bechyně v Havlíčkově Brodě. Jejich stavba vážila 95 gramů a unesla zátěž o hmotnosti 23,8 kg. V soutěži stavění přímo na místě se pak nejlépe umístilo družstvo Stany ze SPŠ Zlín s mostem o hmotnosti 174 gramů a možným zatížením až do 28,3 kilogramů.

Vstoupit do fotogalerie

TémataFakulta stavební Studentská organizace IASTE Střední školy