Zápisník

25. května 2017
Pneumobil Racing Team Brno

Tým zabodoval s vozem na stlačený vzduch

Každý rok pořádá firma Aventics v maďarském městě Eger závody pneumobilů, kterých se vždy účastní přes tři desítky týmů z celé Evropy. Pneumobil racing team Brno, jako jediný zástupce z České republiky, se těchto závodů pravidelně účastnil se svými vozy Blowfish a Whirlwind, které se každý rok upravovaly – bohužel bez výraznějších úspěchů. Na letošní závody jsme se ale rozhodli vyzbrojit zbrusu novým vozidlem Javelin, jehož vývoj započal v polovině září minulého roku. V plánu bylo postavit auto, které bude schopné umístit se na horních příčkách. Podkladem byly zkušenosti z předchozích let. Zmapovali jsme konkurenci a rozebrali slabá místa starších vozů.

Ze začátku jsme si rozdělili úkoly a začali postupně krok po kroku navrhovat nové vozidlo. Jedna část týmu měla na starost pneumatický pohon, druhá návrh rámu a podvozku a třetí část fundraising, propagaci týmu a komunikaci se sponzory. Po prvotním návrhu monopostu přišel čas na pevnostní simulace a MKP analýzy. Také díky důkladným analýzám každého dílu se nám podařilo výrazně ušetřit na hmotnosti. Oproti staršímu autu (Whirlwind) jsme Javelin odlehčili o téměř 50 kg! Podíl na této ušetřené hmotnosti také mělo použití převážně hliníkových slitin oproti oceli.

Některé díly, jako třeba pneumaticky ovládanou spojku, jsme vyráběli pod záštitou Ústavu konstruování přímo na FSI, ale výrobu spousty dalších dílů jsme museli zadávat externě. Proto byla velmi důležitá komunikace s firmami a oslovování partnerů. Také se nám pro stavbu nového monopostu podařilo letos získat velkou podporu od školy.

Brněnský tým uspěl na závodech pneumobilů v Maďarsku | Autor: archiv Pneumobil racing team Brno

Koncem dubna letošního roku konečně náš sen nabral reálnou podobu a před námi stálo auto s parametry, se kterými jsme mohli směle čelit nejlepším týmům z Evropy. Monopost vážící 130 kg s pneumatickým motorem o výkonu 2,7 kW a teoretickou maximální rychlostí až 60 km/h. Jediným zdrojem energie je stlačený vzduch v desetilitrové lahvi, na kterou je auto schopné ujet až 4 km!

Na letošních závodech, které probíhaly od 4. do 6. května, jsme se s novým vozem umístili v konkurenci 38 týmu takto: v závodě Acceleration race (vyhrává ten vůz, který nejrychleji zdolá 200 m) jsme se umístili na 7. místě – od prvního místa nás dělily 2,5 s. V závodě Long distance, kde se hodnotí nejdelší dojezd při průměrné rychlosti 15 km/h jsme obsadili 9. místo. Třetí disciplínou je Arcade race, ve které jedou auta po třech dvoukolový závod. V tomto závodě jsme dosáhli na 7. místo.

Plánem pro příští rok je navázat na letošní úspěchy a postavit opět nové vozidlo Javelin 2, které bude postaveno na podvozku Javelin s několika rozdíly hlavně v oblasti pneumatického motoru a převodovky. Protože se pneumatický motor chová velmi odlišně od spalovacího motoru, je toto třeba zohlednit ve výpočtu a návrhu ideálních převodových poměrů.

Tým z VUT je jediným reprezentantem České republiky na těchto závodech | Autor: archiv Pneumobil racing team Brno

Pokud Vás naše práce zaujala, sledujte nás na našem Facebooku, kde najdete průběžné informace o našem týmu. Případně hledáme další členy do týmu a to jak z Fakulty strojního inženýrství, tak i z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií, Fakulty informačních technologií nebo Fakulty podnikatelské.

za Pneumobil racing team Brno Jaroslav List

Pneumobil Racing Team Brno
Tým vyvíjející pneumatický závodní monopost
Zabýváme se vývojem, konstrukcí a závoděním s pneumobily. Pneumobil je auto využívající pro pohyb pouze energii akumulovanou ve stlačeném vzduchu. Jsme tým skládající se především ze studentů Fakulty strojního inženýrství, ale máme v něm i zástupce Fakulty informačních technologií nebo Fakulty podnikatelské.