Nápady a objevy

22. ledna 2021

Projekt studentů FP VUT chce zefektivnit a modernizovat přepravu zboží

Projekt tří studentů z FP VUT má zefektivnit komunikaci zákazníků, speditérů a přepravních služeb | Autor: unsplash
Propojit zájemce o přepravu zboží, speditéry a přepravce, chce projekt studentů Fakulty podnikatelské VUT. LogDab neboli logistická databáze má sloužit ke zjednodušení kontaktu mezi všemi stranami zapojenými do přepravy zboží. Zároveň umožní speditérům mít neustálý přehled o tom, kde se nacházejí jednotliví řidiči. Podle autorů projektu takový software dosud na trhu chybí a speditéři se musí i ve 21. století spoléhat na telefon, tužku a papír.

Nápad na vlastní podnikání dostal Martin Očko při cestě na dovolenou do Itálie se svou mámou. „Moje máma má na Slovensku speditérskou firmu, kterou řídí sama. Když jsme jeli na dovolenou, potřebovala zjistit, kde se nachází řidič, zda už naložil zboží a podobně. Museli jsme proto stát v podstatě na každé čerpací stanici,“ popsal Očko.

Zajímalo ho, zda neexistuje aplikace, která by umožnila tyto úkoly zvládnout v mobilním telefonu. „Jediný software, který mají speditéři k dispozici, je distribuovaný na DVD a moje máma si kvůli tomu musela pořizovat externí zařízení. Přišlo mi to proto jako díra na trhu a začal jsem to řešit,“ vysvětlil student programu Entrepreneurship and Small Business Development na Fakultě podnikatelské VUT.

Řidič může přes vygenerovaný odkaz zadávat, co právě dělá | Autor: archiv LogDab
Jelikož mají studenti tohoto programu možnosti v rámci praxe rozjet vlastní projekt, Martin Očko oslovil dva své kamarády a pustil se do vývoje. Martin Kuna, který dříve studoval na FIT VUT a nyní je také na FP VUT, zastřešuje technickou část. Ondřej Šesták, který je Očkův spolužák ze studijního programu, se pak stará o rozvoj značky a marketing. „Přeprava a speditérství je poměrně osobitý trh. Řešíme proto, jak nejlépe firmy oslovit,“ dodal Očko.

V budoucnu by jejich databáze měla nabízet hned několik věcí. „Jednou ze stěžejních dovedností aplikace bude propojování zájemců o přepravu zboží s dopravci, kteří mají ještě volné kapacity. Zároveň by to mělo fungovat i obráceně. Speditéři tedy mohou informovat, jaké zboží potřebují přepravit, a spojí se s nimi dopravci. Důležitým aspektem ale je, že budeme schopni generovat jednoduchý odkaz, přes který může speditér i zákazník sledovat, co dělá řidič,“ popsal Martin Očko.

Podle Martina Kuny by v budoucnu rádi sledování řidičů zautomatizovali pomocí GPS. „To je ale zatím vzdálená budoucnost. Nyní je náš systém poloautomatický. Vygeneruje odkaz, který následně dostane řidič. Ten přes něj jednoduše vybírá a aktualizuje stav. To znamená, že například klikne v momentu, kdy vyrazil, kdy převzal zboží, kdy ho vyložil,“ přiblížil Kuna.

Speditéři budou mít v budoucnu přehled, kde se který řidič právě nachází | Autor: archiv LogDab
Podle Očka musí nyní speditéři řidiče neustále obtelefonovávat. „Díky tomu, že bude možné podívat se, kde řidič je, zda už zboží naložil, vyložil, budeme speditérům šetřit především čas. Ten mohou věnovat důležitějším věcem než neustále volat a zjišťovat, co který řidič dělá,“ uvedl Martin Očko.

Ačkoliv bylo původně v plánu vytvořit aplikaci mobilní, nakonec se autoři LogDab rozhodli pro aplikaci webovou. „Vývoj mobilní aplikace by byl náročnější a mnohem dražší,“ vysvětlil Očko. Za využívání databáze pak budou platit jak speditéři, tak přepravci. Podle Martina Očka bude pevně stanovený měsíční poplatek. „Všechny tři strany procesu, tedy firmy, speditéři i přepravci budou mít potřebné informace. A budou je mít v přehledné a uživatelsky přívětivé databázi. Zároveň ale hlídáme, že s nimi nekomunikujeme nic, co vědět nemají. Například zákazník by neměl vědět, jaké jsou cenové podmínky, protože to je mezi přepravcem a speditérem,“ dodal Ondřej Šesták.

Software je zatím podle autorů stále ve fázi vývoje. Nicméně do pár měsíců by rádi představili beta verzi. „V nejbližších měsících by mělo vyjít demo na testování,“ potvrdil Kuna. Podle Martina Očka je ale vedle možnosti usnadnit zejména speditérům práci cílem co nejvíce se naučit. „Nejde nám o to vydělat miliony a jezdit v drahých autech. Projekt nám dává možnost učit se na vlastních chybách, spolupracovat a získávat nové zajímavé kontakty,“ dodává závěrem Očko.

(zeh)

Témata

Související články:
ARGO pod vodou: na veletrhu IDET vystavují prototyp studentské ponorky
Studenti VUT a MUNI pracují s geneticky upravenými bakteriemi. Projekt přihlásili do prestižní mezinárodní soutěže
Absolventi VUT vymysleli algoritmus, který dokáže najít startupy po celém světě. Zájem o něj mají i největší společnosti
Neměli jsme ani na rohlíky, dnes máme obrat v milionech, říká spoluzakladatel Smartsupp
Ženy z VUT, které hýbou světem vědy a techniky