Nápady a objevy

15. května 2019

Absolventi VUT vymysleli algoritmus, který dokáže najít startupy po celém světě. Zájem o něj mají i největší společnosti

Vlastimil Vodička a Jan Skácel | Autor: Archiv společnosti Leadspicker
Velké zahraniční firmy a investiční společnosti, které chtějí najít perspektivní startupy a inovativní technologie, žádají stále častěji o pomoc český projekt Leadspicker. Ten využívá chytrý algoritmus založený na strojovém učení a umělé inteligenci. Dokáže na internetu objevit přesně ty startupy, které klient hledá. Za vznikem Leadspickeru stojí absolventi VUT – Vlastimil Vodička z Fakulty podnikatelské a Jan Skácel z Fakulty informačních technologií.

Nápad vytvořit automatizovaný nástroj, který dokáže sám vyhledávat startupy, vznikl před čtyřmi lety ve Vídni. Absolvent FP VUT Vlastimil Vodička pracoval pro rakouskou společnost, která pomáhala svým klientům objevovat perspektivní technologie. „Pro Světovou banku jsme měli za úkol najít startupy na Balkáně, kde v té době žádná databáze neexistovala a slovo startup nikdo neznal. Naši analytici tehdy procházeli všechny databáze a obchodní rejstříky manuálně a mě napadlo, že některé procesy by bylo možné zautomatizovat,“ popsal Vodička. O nápad se podělil se svým kamarádem Janem Skácelem, který předtím pracoval jako vývojář pro Seznam.cz a byl ve výzkumné skupině přirozeného jazyka na FIT VUT. „Začal jsem vyvíjet software, který by vyhledávání usnadnil. Zjistili jsme, že funguje velmi úspěšně a mohli bychom na tom postavit byznys,“ dodal Skácel, který proto s Vodičkou založil projekt Leadspicker.

Algoritmus funguje na principu strojového učení, které využívá prvky umělé inteligence. Na základě vybraných klíčových slov prohledává internetová data – od webových stránek, firemních či startupových databází po sociální sítě. Poté vypočítá, do jaké míry se nalezený startup shoduje se zadáním a jak se hodí daná technologie pro konkrétního klienta. Analytici z Leadspickeru vzorek překontrolují a neuronová síť na základě jejich zpětné vazby svůj výpočetní model zdokonalí, až dokáže přesně určit, které technologické firmy jsou pro klienta nejvhodnější.

„Podařilo se nám minimalizovat vklad lidské práce a jsme velmi rychlí. Náš klasifikátor dokáže najít i startup nadšenců někde v garáži, který ještě není v žádné databázi nebo rejstříku. Dokážeme objevit začínající ‚Googly‘ a ‚Microsofty‘. A uděláme to dříve než kdokoliv jiný,“ řekl Vodička. Kvalita databáze startupů, kterou Leadspicker vytváří, spočívá také v tom, že není statická. Startupy totiž nejen rychle vznikají, ale i zanikají. Leadspicker proto detekuje návštěvnost a aktivitu na webových stránkách a sociálních sítích a vyřazuje ty startupy, které skončily nebo změnily své zaměření.

Algoritmus funguje na principu strojového učení | Autor: Archiv společnosti Leadspicker
Podle zakladatelů Leadspickeru dnes větší společnosti zjistily, že se jim už nevyplatí investovat pouze do interního výzkumu a vývoje, kterému trvá i několik let, než přijde s vlastní inovací. „Firmy teď mají zájem o okamžitý a efektivní přísun několika desítek nových technologií měsíčně. Rychlost je pro ně klíčová, potřebují inovovat své vlastní procesy nebo přijít na trh s novým produktem dříve než konkurence,“ vysvětlil Skácel. Leadspicker proto oslovují firmy z různých odvětví – od automobilového průmyslu přes energetiku, zdravotnictví, finanční služby až po softwarové či konzultantské firmy. K jejich klientům patří i značky, jako je PricewaterhouseCoopers, Axel Springer, Vodafone nebo Swiss Post.

Ze dvou zakládajících členů se Leadspicker během čtyř let rozrostl na patnáctičlenný tým a stále nabírá nové spolupracovníky. Doposud spolupracoval s více než 150 klienty z třiceti zemí světa. „Rosteme rychle. Poslední tři roky se nám zatím podařilo ztrojnásobit obrat, loni jsme celkově překonali částku půl milionu dolarů,“ podotkl Vodička. Oba zakladatelé Leadspickeru chtějí získaná data o startupech dále využít i k investování. „Jsme v kontaktu s největšími společnostmi a víme, jaké technologie hledají. Tyto společnosti ale nechtějí vždy kupovat startup v úplných počátcích. Proto je pro nás logické zaplnit mezeru a ve správný moment chytře investovat,“ uzavřel Vodička, který v současnosti pracuje také na spuštění nového investičního fondu.

(mar)

TémataFakulta podnikatelská Fakulta informačních technologií absolventi

Související články:
Neměli jsme ani na rohlíky, dnes máme obrat v milionech, říká spoluzakladatel Smartsupp
Miliony cestovatelů si pohodlněji plánují dovolenou díky absolventovi VUT
Zakladatel Marketing Festivalu: Teď už vím, že bez celebrit to nejde
Aplikace Cool Ticket pošle vstupenky do telefonu. Jde přes ni zaplatit i pivo na festivalech
Igor Potúček z Camvision: Analýza obrazu mě přivedla k fotbalu