Lidé

2. května 2023

Na trhu mu chybělo oblečení pro vysoké, a tak začal Radek Pilař šít vlastní

Trička, která kryjí záda – slogan TallGuys zmiňuje jeden z problémů, který znají vysocí lidé nosící běžné konfekční velikosti. Své o tom ví i 190centimetrový absolvent FSI VUT Radek Pilař. Po návratu z USA mu na českém trhu chybělo kvalitní oblečení pro vysoké. A tak se rozhodl založit vlastní značku, která dle jeho slov míří vysoko. První kolekci vyprodali během několika týdnů a po dvou letech úspěšného provozu hledají investora.

Opravdu na českém trhu ještě před pár lety nebylo oblečení vhodné pro vysoké lidi?

Nenašel jsem značku, která by ho nabízela v požadované kvalitě. Já sám jsem vysoký a hubený, takže jsem měl s běžnou konfekcí vždycky trochu problém. Stačí se pro něco ohnout nebo natáhnout a člověku se odhrne polovina zad. Během pobytu v USA jsem objevil pár značek pro vysoké lidi, které jsem si oblíbil.

Po návratu do Česka jsem zjistil, že tady stále nic není. Tak jsem si řekl, že bude dobrý nápad něco podobného vytvořit. Nejdříve jsem chtěl ušít oblečení jen pro sebe, nebylo v plánu ho prodávat. Ale mám kolem sebe hodně vysokých kamarádů a viděl jsem, že i jim by se to líbilo. A tak jsme začali s přítelkyní vymýšlet, jak by se to dalo realizovat.

Je na českém trhu dost vysokých lidí, kteří tak úzce profilovanou značku uživí?

Nemám data o výšce české populace, takže je sbírám v terénu. Hromadné akce jsou skvělou příležitostí ke statistice. Vypozoroval jsem, že okolo 10 % osob je vyšších 185 centimetrů a 2–3 % přesahuje 195 centimetrů. Vzhledem k tomu, že šijeme velmi kvalitní oblečení, které vydrží několik let, rádi bychom se dostali i na další trhy. V Česku nemáme přímou konkurenci a v Evropě pár takových značek je, ale není jich moc. Určitě se proto nebráním diskuzi s investorem, který by nám to pomohl posunout dál.

Jak vznikal návrh střihu a designu jednotlivých triček TallGuys?

Po návratu z USA jsem měl ještě jedno tričko v dobrém stavu. Tak jsem ho přivezl do šicí dílny, abych jim ukázal svoji představu. A z toho jsme vycházeli. Mnohem déle nám ale zabralo hledání materiálu, který je podle mě alfou a omegou oděvu. Našli jsme materiál, zdokonalili střih a pak už jen testovali na rodině, jestli trička a mikiny drží délku, tvar a barvy.

Jaké nároky jste měl na materiál?

Největší problém byla srážlivost a nepříjemný pocit při nošení. Není bavlna jako bavlna. Existuje jich extrémní množství a nejsou dobře technicky specifikovány, což mě jako strojaře rozčilovalo. Výrobce označil produkt jako dlouhovlákenná nebo středněvlákenná bavlna. Ale jaké má vlastnosti a jak se chová, jsme si museli otestovat sami. Tady mi pomohlo studium VUT, kde jsem se naučil statistickým postupům. Vytvářel jsem si doma tabulky s parametry srážlivosti. A vše poctivě testoval.

Z jakého materiálu tedy nakonec oblečení šijete?

Je to organická bavlna s příměsí elastanu, aby bylo oblečení tvárné a přizpůsobivé. Je to jeden z nejpříjemnějších materiálů, který se používá hlavně na dětské oblečení. Pocitově je to úplně jiný zážitek než ostatní materiály. Vše navíc šijeme v české dílně, takže od toho se odvíjí výrobní náklady a věřím, že i kvalita provedení.

Takže ­– podle vašeho sloganu – opravdu míříte vysoko.

Slogan dosáhni vysoko se neváže jenom k tričkům, ale i k životní filozofii. Chceme, aby lidé měli kousky, které vydrží dlouhé roky, a ráno netrávili v šatníku moc času. Na naše oblečení musí být spoleh. Líbilo se mi, že Steve Jobs měl několik stejných černých svetrů. U našich zákazníků je vidět podobná mentalita – vyzkouší si jeden produkt, a pokud sedí, další objednávka je třeba na 6 stejných triček.

Nakupující na vašem e-shopu zadává nejen svou velikost, ale i výšku. Nekomplikuje to výběr?

Pointa je jednoduchá – člověk zadá svoji výšku a pak svoji velikost. Poté se mu zobrazí dostupná trika v několika střizích, která mu budou sedět. Chceme se vyhnout tomu, aby si někdo koupil nevyhovující velikost.

Původní myšlenkou bylo šít oblečení pro čahouny, ale časem jsme zjistili, že naše oblečení by rádi nosili i ostatní pánové. Proto jsme začali naše produkty rozšiřovat a na našem e-shopu si vyberou muži od 175 do 210 cetimetrů. Chystáme také kolekci vhodnou pro všechny generace . Cíle máme opravdu vysoké.

(mar)

Témata

Související články:
Filip Plešinger: Uspěli jsme i proto, že jsme šli vlastní cestou
Heatman Marek Scholler přenáší energii nejen na pódiu
Analytik Oldřich Sklenář: Problematika uhlíkových emisí je komplexní. Nestačí přestat létat, ale rozhodovat se na základě čísel
První zálet nového letadla je jako narození dítěte, říká Milan Bureš
Člověk nikdy nebude mít při rozhodování všechny informace. Inženýring je vlastně řízení rizik, říká Jiří Koutník z Voith