Lidé

13. října 2021

Strojírenství má u nás tradici, kutilství mají Češi v genech – říká šéf Škoda Transportation

Absolvent FSI VUT a šéf plzeňské Škoda Transportation – Petr Brzezina | Autor: Archiv společnosti Škoda Transportation
Autonomní řízení, chytré antikolizní systémy a komfortně vybavené vozy, které dokážou komunikovat s cestujícím. Tak se budou podle šéfa plzeňské Škoda Transportation Petra Brzeziny vyvíjet trendy v hromadné městské a železniční dopravě. Největší česká strojírenská firma, v jejímž čele stojí poslední čtyři roky právě absolvent FSI VUT, má nyní české i zahraniční zakázky na několik let dopředu a přijímá tisíce nových zaměstnanců.

Jaké nové technologické trendy čekají hromadnou dopravu?

Určitě se budou rozvíjet systémy autonomního řízení. Metro bez řidiče je dnes běžné, velmi rychlý bude nástup tohoto typu řízení u autobusů a dobře se uplatní i u tramvají. Dalším trendem jsou chytré antikolizní a diagnostické systémy. Bude se stále zvyšovat komfort cestování – vozy budou tišší a mnohem lépe vybaveny. V ideálním případě se propojí s celými městskými systémy, které budou efektivně řízeny tak, aby nevznikala zpoždění a doprava byla lépe koordinována. Dalším trendem je i lepší propojení dopravy a komunikace s cestujícím, lidé tak k dopravnímu prostředku přijdou až v okamžiku, kdy přijede, a nemusejí čekat 15 minut na zastávce.

Vyvíjíte teď ve Škodovce nějaký nový stěžejní produkt?


Reagujeme na požadavky trhu v oblasti kolejových vozidel i busů. Zaměřujeme se na nástup alternativních pohonů, jako jsou baterie a vodík. Je těžké specifikovat jeden konkrétní produkt, protože musíme na trh neustále přicházet s novými technologiemi, abychom splnili očekávání tuzemských i zahraničních zákazníků – většinou jde o státní dráhy nebo městské firmy. Náš výzkum a vývoj směřuje k tomu, aby byly dopravní prostředky Škoda pohodlnější, ekologičtější, lehčí a měly nižší spotřebu. A aby splňovaly přísnější požadavky na bezpečnost a současně byly designově atraktivní zvenčí i zevnitř.

Na jakých zakázkách teď pracujete?

Zásobu práce máme na čtyři roky dopředu – jde o české i zahraniční klienty. Aktuálně máme několik zakázek na dodání vagónů a vozidel pro České dráhy, Jihomoravský kraj a také na Slovensko, do Lotyšska a Estonska. Dále tramvajové projekty pro Plzeň, Brno, Ostravu, Mannheim, Bonn, Tampere, Helsinky a další. V minulosti jsme měli obrovské zakázky i pro Prahu, kde jezdí 250 našich tramvají.

Krize související s koronavirovou pandemií se tedy segmentu hromadné dopravy nedotkla?

Rozhodně to vliv mělo, epidemiologická situace a opatření ovlivnily efektivitu našich činností, cestování a komunikaci se zákazníky, dodavateli a úřady. Měli jsme v nejhorším období až 1 000 lidí na homeofficu, masivně jsme testovali. Výrazně to ovlivnilo možnosti náboru nových lidí a postihlo to dodavatelský řetězec. Jako výrobci ale máme hlavně dlouhodobé zakázky, teď tedy vyrábíme produkty, na které se uzavřely smlouvy před rokem či dvěma.
Z dlouhodobého hlediska se rozvoj městské hromadné či železniční dopravy rozhodně nezastaví. Města i příměstské oblasti se rozrůstají a stejně tak roste i důraz na ekologičtější cestování. Spousta lidí nyní přesedla z aut do příměstských vlaků, tramvají a trolejbusů, protože je to pohodlnější než jezdit do práce autem a trávit čas v zácpách. Škoda Transportation navzdory krizi ve světě roste a nabíráme zaměstnance ve všech lokalitách, kde působíme – v Plzni, Ostravě, Šumperku i finském Otanmäki.

Po jakých zaměstnancích je u vás největší hlad?

Aktuálně máme asi 5 a půl tisíce zaměstnanců a nabíráme tisíce dalších, jak do výroby, tak do technických útvarů. Velkou část zaměstnanců tvoří odborníci a technici, kteří zajišťují celý cyklus od vývoje produktů, zajištění jejich výroby, implementace až po přípravu a servisní činnost. Nejsme firma, která má na starosti jen jednu izolovanou část vývoje či výroby, což je podle mého názoru třeba pro strojaře a techniky velmi atraktivní – mohou být u všeho od začátku až do konce.

Daří se vám nacházet kvalitní zaměstnance?

Ano, protože v České republice je mnoho šikovných lidi. Musím říct, že úroveň českého vysokého školství je velmi dobrá. Potvrzují to i globální světové firmy, které u nás zakládají pobočky a najímají lidi. Strojírenství tady má navíc své místo a tradici. Škodovka teď slaví 160leté výročí a já věřím, že Češi to mají v genech – jsme prostě strojaři a kutilové. Považuji proto za velmi důležité, aby si Česko i nadále udrželo kvalitní technické vzdělání. Jsme v kontaktu se všemi významnými technickými univerzitami a vysokými školami včetně VUT. Chceme studentům ukázat, že obor, který studují, má nejen aktuální dobré uplatnění, ale i velmi slibnou budoucnost.

Ve Škodovce pracujete čtvrtým rokem. Máte svoji práci rád?

Velmi. Vystudoval jsem na VUT Fakultu strojní se zaměřením na energetické strojírenství. Po absolvování jsem několik let pracoval v První brněnské strojírně, později v ABB a Alstom, nejprve jako projektant, poté jako ředitel pro projekty, a nakonec jsem 10 let působil jako zemský prezident pro Českou republiku a Slovensko. Když jsem ale před 4 lety dostal nabídku jít do Škodovky, velmi mě to potěšilo. Škodovku zná každý na světě, je to ambasador českého strojírenství a pro mě je obrovská satisfakce, že můžu být u jejího růstu a posouvat ji dál. Značka Škoda je pro mě – a věřím, že i pro každého Čecha se srdcem technika – takové české rodinné stříbro, na které jsem hrdý.

(mar)

Témata

Související články:
Přes den nebe a země. Společně se setkávají pod hladinou
Chci mít vše připravené na sto procent, říká car inženýr Toyoty David Zubíček
Zařízení od Adwitechu umožňuje bezdrátové měření i v těch nejnáročnějších podmínkách
Zdeněk Brázdil: Doporučuji zůstat v práci alespoň tři čtyři roky a něco ve firmě dokázat
Absolvent FSI objevil zapomenutý kout Albánie. Vozí sem mladé dobrodruhy i dobrovolníky