Unikátní motor na stlačený zemní plyn vyvinuli vědci na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně. Využití najde především v dopravě jako pohon pro lokomotivy, ale i pro velké průmyslové stroje. Jeho vývoj trval necelé čtyři roky a v provozu je už více než rok. Zájem o něj mají například indické dráhy či Gazprom.
Při vývoji se vycházelo z motoru Caterpillar, který funguje jako stacionární pohon v nominálních otáčkách. "Požadavkem bylo, aby motor této velikosti uměl dynamicky měnit produkci výkonu, tedy reagoval podobně jako ten v automobilu. Namísto plynového pedálu je ale řízen požadavkem na produkovaný točivý moment," vysvětlil Marek Bradávka ze strojní fakulty, který se na konstrukci podílel. Bylo tedy potřeba, aby byl schopen v každém okamžiku přizpůsobit svůj chod požadovanému výkonu. Nová pohonná jednotka na stlačený zemní plyn tak umí měnit jak otáčky, tak i zatížení v jednotlivých otáčkách.
Na vývoji se kromě VUT v Brně podílely také firmy Vítkovice Machinery Group a MARAT engineering. Po třech letech intenzivní práce mohl být motor uveden do provozu. V současné době už více než rok funguje v lokomotivě ve Vítkovicích, která je využívána především k posouvání těžkého nákladu na kratší vzdálenosti. "Neustále ale pracujeme na vylepšení. Analyzujeme data a pracujeme na snížení spotřeby pohonu," uzavřel Bradávka.
(kah)