Nápady a objevy

13. prosince 2019

Vědci přišli na inovativní způsob, jak pomocí mikrovlnné technologie opravit porušené silnice

Jan Kudrna v laboratoři centra AdMaS | Autor: Hana Marko
Nový způsob, jak opravit výtluky a díry v silnicích, vyvinuli vědci z Akademie věd ČR spolu s odborníky z Vysokého učení technického v Brně. Nová silničářská technologie, kterou představila společnost FUTTEC, je podobná mikrovlnné troubě – zařízení zahřívá směs určenou k zacelení vozovky i samotný výtluk. Umožňuje tak ideální propojení materiálů. Technologii lze použít v jakémkoliv počasí.

Nevýhodou standardního opravování výtluků v silnicích je, že se zpravidla opravují takovou směsí, kterou právě mají silničáři k dispozici. „Většinou jde o studenou směs, což je kamenivo smíchané s asfaltovou emulzí, která není dobře přilnavá k vozovce. Taková oprava zpravidla nemá dlouhou trvanlivost. Lidově řečeno – záplata někdy nevydrží ani do jara. Při použití zařízení s mikrovlnnou technologií však dochází k trvalému spojení podkladu a doplňovaného materiálu,“ vysvětlil odborník na asfaltové povrchy Jan Kudrna z FAST VUT, který na novém zařízení spolupracoval s vědci z Akademie věd ČR.

Ohřev porušeného místa zařízením FUTTEC | Autor: Archiv AdMaS
Vývoj zařízení FT3, které slouží k rychlejšímu a efektivnějšímu opravování silnic, trval několik let. Hodí se pro všechny druhy asfaltových vozovek včetně dálnic, letištních drah či cyklostezek. „Součástí trojdílného zařízení je mikrovlnná trouba, která zahřívá asfaltový materiál vozovky na teplotu 120 °C. Povrch silnice tak změkne a krásně se propojí s doplňovanou směsí, kterou zahřejeme na vyšší teplotu v další mikrovlnné troubě. Na silnici díky tomu nevznikají spáry ani nebezpečné nerovnosti,“ doplnil Kudrna. Krom velmi dobré kvality opravy je velkou výhodou i časová úspora – trhliny, výmoly i výtluky je možné opravit do jedné hodiny. Po opravené části silnice je po vychladnutí možné okamžitě jezdit.

Na rozdíl od standardních postupů lze zařízení používat i v zimních obdobích, kdy se teplota pohybuje pod bodem mrazu. „Třeba na přehradě Dlouhé stráně, která je 1 350 metrů nad mořem, je v zimní sezóně až dvě stě mrazových cyklů. Vlivem napouštění a vypouštění vody pro vodní elektrárnu tam vznikne přibližně pět tisíc děr, které bychom mohli efektivně, a hlavně trvanlivě opravit,“ vysvětlil Kudrna. Zařízení je navíc méně náročné na obsluhu, k jeho ovládání stačí jen dva lidé.

Zařízení FT3 již testovali například v Kopřivnici a zájem o něj projevilo i Ředitelství silnic a dálnic ČR, které by chtělo technologii využít při opravách dálnic. Nyní odborníci ze společnosti FUTTEC pracují na novém prototypu přístroje, který bude menší a snazší na manipulaci. Měl by být také schopný snáze usměrňovat mikrovlny na opravovaný výtluk, a umožnit tak cílenější opravu poškozené části vozovky.

(mar)
Proces hutnění vysprávky | Autor: Archiv AdMaS
Směs určená k opravě silnice | Autor: Archiv AdMaS
V centru AdMaS testují různou kvalitu asfaltových směsí | Autor: Hana Marko
Vstoupit do fotogalerie

Témata

Související články:
V centru AdMaS mají speciální vozidlo. Díky laseru dokáže rychle a efektivně zmapovat velké území
V centru AdMaS testují zelené parkoviště. Přispívá k boji se suchem
Hráze zpevní „injekce“ směsí s popílkem
Tomáš Apeltauer: Evakuace osob je stále důležitější téma. Naše modely v tom pomáhají
Celulózu z odpadních vod přeměnila na biochar i pyrolýzní olej. Uplatnění najdou třeba v zemědělství