Nápady a objevy

9. září 2021

Z auta na letadlo za 80 vteřin – na vývoji prvního létajícího automobilu pracují i absolventi VUT

První prototyp dosahuje při letu rychlosti 190 km/h a je vybavený motorem o výkonu 140 koní | Autor: Archiv společnosti Klein Vision
Na první pohled vypadá AirCar jako sportovní auto, stiskem tlačítka se však během chvíle transformuje v dvoumístné letadlo. První prototyp létajícího auta v červnu absolvoval zkušební 35minutový let mezi Nitrou a Bratislavou. Vývojový tým společnosti Klein Vision, jehož součástí jsou i absolventi FSI VUT Dalibor Vlček a Miroslav Šenkýř, nyní pracuje na druhém prototypu. Po certifikaci se létající auto dostane do rukou zákazníků.

Za volantem létajícího auta seděl při zkušebním letu mezi dvěma slovenskými městy majitel společnosti a hlavní konstruktér Štefan Klein: „Byl to doposud jeden z nejdelších absolvovaných letů a probíhal naprosto bez problémů. Auto je ve vzduchu velmi dobře ovladatelné a pilota ničím nepřekvapí. Ani při dosavadních letových zkouškách jsme neobjevili žádnou chybu.“

Přeměna ze silniční verze vozidla na leteckou trvá přibližně 80 vteřin. Po stisknutí tlačítka se z trupu automaticky vyklopí křídla a vysunou se ocasní plochy V silničním módu je AirCar standardní vozidlo 5metrové délky, se kterým není problém zaparkovat ve městě. V leteckém módu se díky ocasu prodlouží o 1,5 metru a rozpětí křídel přesahuje 8 metrů. K ovládání vozidla slouží klasický volant, se kterým pilot během letu, stejně jako u běžných letadel, otáčí a pohybuje vpřed a vzad.
V leteckém módu rozpětí křídel přesahuje 8 metrů | Autor: Archiv společnosti Klein Vision
Od ostatních menších letadel se technické provedení AirCaru, který má na kontě i několik patentů, liší i v aerodynamické koncepci. „U standardního letadla celý vztlak generují křídla, tady asi z 25 % přispívá i samotný trup vozidla. Není to těleso, které vytváří pouze aerodynamický odpor, ale má tvar, který generuje vztlak nutný k překonání zemské tíže,“ popsal absolvent FSI VUT Dalibor Vlček, který má v projektu AirCar na starosti pevnostní výpočty a dimenzování konstrukce.

První prototyp AirCaru dosahuje při letu rychlosti 190 km/h a je vybavený motorem o výkonu 140 koní. Druhý prototyp, na kterém Kleinův tým aktuálně pracuje, bude mít dvojnásobný výkon a ve vzduchu by se měl pohybovat rychlostí 300 km/h. Doletová vzdálenost na jedno natankování se prodlouží na 700 až 1000 km. K ovládání vozidla je nutné vlastnit pilotní i řidičský průkaz.
AirCar v módu automobilu | Autor: Archiv společnosti Klein Vision
Koncept létajícího auta představuje nový typ dopravního prostředku, takzvané duální vozidlo, které by mělo zjednodušit a zrychlit osobní přepravu. „Při klasickém cestování letadlem strávíte čas cestou na letiště, odbavením, transportem z letiště. A i v případě, že máte vlastní letadlo, je nutné ho vytáhnout z hangáru a nachystat. S létajícím autem můžete vyrazit z domu, přijet na jakékoliv menší letiště, provést transformaci a vzlétnout. Po přistání se pak pohodlně dopravíte přímo do cílové destinace,“ doplnil Vlček.

Přestože jde o nový typ dopravního prostředku, dopravní infrastruktura je podle vývojářů AirCaru připravena. V České republice je poměrně hustá síť menších letišť pro sportovní letadla, ze kterých je možné odstartovat nebo na nich přistát. Pilotní průkaz odpovídající kategorie vlastní asi 5 tisíc Čechů a ještě příznivější jsou pro tento typ cestování Spojené státy, kde jím disponuje více než 500 tisíc pilotů menších letadel. Právě na tento trh se chce společnost Klein Vision zaměřit s druhým prototypem AirCar po získání certifikátu od Evropské agentury pro bezpečnost letectví. „Pokud půjde certifikační proces podle plánu, mohli by si zákazníci koupit první model létajícího auta už za 2 až 3 roky,“ uzavřel Klein.

(mar)
Vstoupit do fotogalerie

Témata

Související články:
Patrik Štipák: Díky Formuli Student se živím tím, co mě baví
80 procent času stráví kurýr hledáním vchodu a čekáním, řešením rozvozu balíků jsou podle absolventů VUT autonomní auta
Zakladatel Rohlik.cz: Nikdy jsem nebyl úplně studijní typ
Firmy by měly platit za nápady z akademické půdy, říká zakladatel NenoVision
Absolvent FSI objevil zapomenutý kout Albánie. Vozí sem mladé dobrodruhy i dobrovolníky