Téma

17. ledna 2016

EEG Biofeedback zlepší pozornost a pomůže uvolnit

O EEG Biofeedback je mezi studenty velký zájem. | Autor: Archiv poradenského centra VUT v Brně.

Dva lidé sedící v přítmí v místnosti. Jeden z nich pozoruje hru, která běží na monitoru, a na jeho hlavě jsou připevněné elektrody. Druhý sleduje, jak na obrazovce počítače kmitají různé křivky. Pro některé možná výjev jak ze sci-fi filmu, ale ve skutečnosti se jedná o sezení EEG Biofeedbacku, které nabízí nejen studentům univerzitní poradenské centrum Přes Bloky. O co vlastně jde a jak vše probíhá?

Na prvním sezení si terapeut nejprve naměří EEG aktivitu mozku klienta a zjistí, zda se jeho EEG vlnové délky pohybují v normě. Pomocí elektrod a počítačového programu terapeutka vidí, jak se klientovi "daří". Může tak sledovat třeba míru jeho soustředění nebo napětí, a to díky tomu, že přístroj mapuje různé vlnové délky, zatímco klient sleduje na monitoru hru, kterou ovládá pouze svojí myslí. Hru si může zvolit podle toho, co ho nejvíc baví, nebo podle cílů, kterých chce terapií dosáhnout. Výběr je hned z několika typů – od těch se zvířátky, kdy musíte například svojí myslí hýbat ploutví delfína, až po ty, kde pracujete s různými geometrickými tvary.

Podle toho, jestli člověk splňuje úroveň obtížnosti nastavenou terapeutem, dostává zpětnou vazbu ve formě zvukových i vizuálních signálů a podle míry úspěchu obdrží body. „Důležité je, aby terapeut dokázal klientovi dobře nastavit obtížnost tréninku. Pokud by byl příliš lehký, mohl by klient ztratit motivaci se zlepšovat a pracovat na sobě. V opačném případě zase hrozí, že by se dostal do stresu kvůli neúspěchu,“ upozornila EEG Biofeedback terapeutka Jana Pačinková. Terapeut tedy musí během sezení pozitivně motivovat klienta správným nastavením obtížnosti a snažit se trénink vždy přizpůsobit aktuálnímu stavu a rozpoložení klienta. Přitom ho ale musí nenásilně vést ke stále lepším výsledkům, aby se co nejvíce přiblížili cílům, které si společně na začátku terapie stanovili. Každý klient má jiný cíl - někdo potřebuje zklidnit, jiný zase trénovat soustředění. 

„Nejčastěji za mnou studenti chodí s tím, že potřebují pomoct s pozorností nebo i spánkovými problémy. Výjimkou ale nejsou ani lidé s vadou řeči a rodiče s dětmi trpícími poruchami učení,“ vyjmenovala Pačinková. Aby byl trénink úspěšný, je potřeba na terapii docházet pravidelně. První výsledky se mohou začít ukazovat už po deseti sezeních, základem pro úspěšnou terapii je minimum dvacet a více sezení. 

(tuš)

Témata

Související články:
Amir Mamaghani: Ze začátku jsme museli dělat pod cenou
Studenti chtějí změnit způsob, jakým komunikují radnice s občany
Nový software by měl umět říci, zda je volající šťastný
Student učí chodit šestinohého robota. Inspiraci hledá u brouků
Výuku uslyší i neslyšící. V počítači nebo díky tlumočníkovi