Téma

27. listopadu 2015

Středoškoláci stavěli mosty. Zatím jen ze špejlí

Jedním ze tří povolených materiálů ke stavbě bylo lepidlo | Autor: zep

Ve čtvrtek zaplnily budovu D3 Fakulty stavební VUT desítky středoškoláků soutěžících o nejlepší most. V rámci soutěže Bridge Builder Contest museli studenti během čtyř hodin postavit pouze ze špejlí a provázku most překlenující vzdálenost pětasedmdesát centimetrů. Odborná porota hodnotila jak nosnost, tak i vzhled výtvorů. Akce má středoškolákům ukázat fakultu z nového úhlu a představit jim základy dopravního stavitelství.

V devět ráno se v areálu stavební fakulty sešlo třiadvacet tříčlenných týmů z celé České republiky, aby poměřily své síly ve schopnosti postavit nejen krásný, ale především funkční most. Soutěž, která se v Brně konala už podruhé, byla rozdělena do dvou kategorií. V první kategorii soutěžili středoškoláci s již vyrobenými mosty. „Mohli si most postavit doma a sem ho pouze dopravit. Následně se pomocí zavěšování plastového barelu s vodou testovalo, kolik daná konstrukce unese,“ popsala Kateřina Garguláková ze studentské organizace IAESTE, která soutěž spoluorganizuje. Obdobné klání se pak koná i v Praze a Ostravě. 

Soutěžící si museli vystačit se špejlemi, provázkem a lepidlem | Autor: zep

Hotový most do Brna přivezl například tým ze Střední školy stavební z Kolína. „Účastníme se každý rok stejné soutěže v Praze a letos našeho pana učitele napadlo, že bychom mohli zkusit i Brno. Zatím nevíme, jak jsme v konkurenci dopadli, ale náš most udržel čtyřicetikilovou zátěž,“ uvedla středoškolačka Markéta Dostálová. Podle ní už ale příští rok nepřijedou. „Jsme maturitní ročník, takže jsme tu byli letos poprvé a naposledy. Jestli se sem budu hlásit, zatím nevím. Vybrala jsem si několik škol, takže teprve uvidím,“ dodala studentka.

Porota hodnotila vzhled i nosnost 

Pro ty, kteří chtěli zažít o něco více adrenalinu, byla určena druhá kategorie. V té dostali žáci středních škol veškerý materiál potřebný k výrobě až na místě a ve čtyřhodinovém limitu museli most navrhnout a postavit. „Jediná pravidla, která museli dodržet, byl časový limit, maximální počet členů v týmu a použití rozdaného materiálu. Na výrobu mostu dostali dva balíčky dřevěných špejlí, jedno klubko provázku a lepidlo,“ vysvětlila koordinátorka akce Andrea Tuchyňová.

Každý most musel projít zátěžovou zkouškou | Autor: zep

Ještě před vyhlášením výsledků se už některé skupiny obávaly silné konkurence. „Koukali jsme se i na ostatní a už teď víme, že bychom příště postavili most jinak. Určitě máme ještě co zlepšovat,“ zhodnotili zástupci týmu ze Starého Města.

O vítězi rozhodla odborná porota složená z pedagogů Fakulty stavební v Brně. „Každý most se zváží, následně projde zátěžovou zkouškou a zvítězí ten, který má nejlepší poměr mezi váhou a nosností. To znamená, že nejméně váží a nejvíce unese. Porota přihlíží také k originalitě a designu,“ dodala Garguláková.

V kategorii hotových mostů nakonec zvítězil tým Trhači ze Střední průmyslové školy stavební akademika Stanislava Bechyně v Havlíčkově Brodě. Jejich stavba vážila 95 gramů a unesla zátěž o hmotnosti 23,8 kg. V soutěži stavění přímo na místě se pak nejlépe umístilo družstvo Stany ze SPŠ Zlín s mostem o hmotnosti 174 gramů a možným zatížením až do 28,3 kilogramů.
(zep)

Vstoupit do fotogalerie

Témata

Související články:
Středoškoláci na konferenci STAVOKS představili své stavební i architektonické nápady
Kandidát na Krále Majálesu Jan Jílek chce pro brněnské studenty semestrální jízdenky
Cenou Arnošta Wiesnera ocenil FAST nadějné architekty
Mobilní aplikace by mohla rozeznat nemoc vyfoceného stromu, tvrdí po vydařeném hackatonu stavař z VUT
Útulny z FAST se probojovaly do finále mezinárodní stavební soutěže