Téma

7. ledna 2022

Na FP VUT mapují digitalizaci malých a středních podniků pomocí vlastního unikátního modelu

Odborníci z FP VUT měří, jak jsou na tom české firmy s digitalizací | Autor: Pixabay
Jak jsou na tom české střední a malé podniky s digitalizací, zjišťoval projekt pod vedením Ivety Šimberové z Fakulty podnikatelské VUT. Odborníci sestavili vlastní model digitální zralosti a nechali na dvě stě podniků ohodnotit svou pokročilost v oblasti digitalizace. Nezávislý model by nyní chtěli odborníci nechat certifikovat. Do budoucna by na něj měly navázat i další služby v oblasti digitalizace.

Digitální zralost menších a středních podniků v Česku mapuje rozsáhlý projekt s názvem Digitální transformace pro inovace obchodních modelů malých a středních podniků v ČR. Ten pod záštitou Technologické agentury ČR získala v roce 2019 Fakulta podnikatelská VUT. Podílí se však na něm řada dalších partnerů jak z akademické sféry, tak z praxe. „Zapojená je například Vysoká škola technologicko-ekonomická v Českých Budějovicích, Výzkumný ústav pro inovace při Hospodářské komoře ČR či Asociace středních a malých podniků,” vyjmenovává Iveta Šimberová, která projekt zaštiťuje právě za podnikatelskou fakultu.

Nápad na téma projektu vzešel z její hlavy. „Digitalizace je všude kolem nás. Už není vidět jen v odborných článcích, ale je aplikovaná i v komerční sféře. Narůstá o ni zájem a já jsem pořád přemýšlela, jak zjistit, jaká je úroveň digitální zralosti českých firem,” vysvětluje Šimberová.

Nezávislý model ukáže, kde má firma rezervy

Spolu s kolegy proto vytvořila model, který umožňuje pokročilost podniků v oblasti digitalizace měřit. „Samozřejmě na trhu už existuje řada jiných modelů. Obvykle jsou ale vytvořeny a nabízeny komerčními firmami a je to v podstatě nástroj podpory prodeje jejich služeb. Výhoda toho našeho je, že vznikl na akademické půdě, takže je více nezávislý,” dodává Šimberová.

V rámci projektu se uskutečnily i dvě konference, na kterých autoři model představili, testovali a diskutovali jak s dalšími odborníky z akademické sféry, tak se samotnými firmami. „Dívali jsme se na celou problematiku z širšího hlediska a projekt díky tomu zahrnuje jak základní, tak aplikovaný výzkum,” podotýká Iveta Šimberová.

Výsledky testu obdrží firma mimo jiné v podobě barevného semaforu | Autor: archiv Ivety Šimberové
Ověřený model pak nabídli v podobě testu na webových stránkách digitalnipodnik.cz, kde se firmy mohou samy otestovat. Do současnosti se jich zapojily už na dvě stovky. „Nabízíme kratší a delší test. Samy firmy se hodnotí a posuzují, jak jsou na tom. Samozřejmě to ale není všelék a nestačí to na to, abychom mohli plnohodnotně posoudit, zda je daný podnik digitalizovaný. Vždy hraje roli více faktorů. A je potřeba říct i to, že ne ve všech odvětvích je digitalizace žádoucí. Jsou obory, kde například zákazníci naopak vyžadují, aby byly zachovány tradiční způsoby práce,” říká Šimberová.

Z testu se firmy dozví, jak si v jednotlivých oblastech stojí, pomocí „semaforu”. Autoři totiž stupně digitální zralosti odlišili barevně. Pokud si firma vede dobře, dostává zelenou, v oblastech, které vyžadují pozornost, se zobrazí červená. Kromě toho přidali odborníci i komentáře. Firma tak například uvidí, jak si stojí v porovnání s konkurencí ve stejném oboru. „Velmi nás to baví a chtěli bychom práci dotáhnout tak, aby se dala využívat i po skončení projektu. Jelikož většina z nás jsou akademici, momentálně nejsme schopni pokrývat poptávku po konzultacích a pracovat s firmami dál, ale zkoušíme vymyslet různé způsoby, jak organizace podpořit,” říká Šimberová s tím, že by jejich model měl být mimo jiné letos certifikován Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Využívat ho plánují i hospodářské komory a další instituce. „Jednáme o tom, že by to do budoucna mohl být i jeden z parametrů při rozhodování o dotacích pro menší podniky,” dodává na závěr.

(zeh)

Témata

Související články:
Špatné pracovní podmínky i utopizace práce – výzkum z FP VUT ukazuje limity kreativních průmyslů
Studenti VUT a MUNI pracují s geneticky upravenými bakteriemi. Projekt přihlásili do prestižní mezinárodní soutěže
Kolik stojí dobrá pověst firmy? Cenu spočítá metoda z FP VUT
Zdeněk Brázdil: Doporučuji zůstat v práci alespoň tři čtyři roky a něco ve firmě dokázat
Pomocí experimentů zvyšovala absolventka FP VUT efektivitu marketingu Kiwi.com. Za práci získala ocenění