Téma

7. ledna 2022

Na FP VUT mapují digitalizaci malých a středních podniků pomocí vlastního unikátního modelu

Odborníci z FP VUT měří, jak jsou na tom české firmy s digitalizací | Autor: Pixabay
Jak jsou na tom české střední a malé podniky s digitalizací, zjišťoval projekt pod vedením Ivety Šimberové z Fakulty podnikatelské VUT. Odborníci sestavili vlastní model digitální zralosti a nechali na dvě stě podniků ohodnotit svou pokročilost v oblasti digitalizace. Nezávislý model by nyní chtěli odborníci nechat certifikovat. Do budoucna by na něj měly navázat i další služby v oblasti digitalizace.

Digitální zralost menších a středních podniků v Česku mapuje rozsáhlý projekt s názvem Digitální transformace pro inovace obchodních modelů malých a středních podniků v ČR. Ten pod záštitou Technologické agentury ČR získala v roce 2019 Fakulta podnikatelská VUT. Podílí se však na něm řada dalších partnerů jak z akademické sféry, tak z praxe. „Zapojená je například Vysoká škola technologicko-ekonomická v Českých Budějovicích, Výzkumný ústav pro inovace při Hospodářské komoře ČR či Asociace středních a malých podniků,” vyjmenovává Iveta Šimberová, která projekt zaštiťuje právě za podnikatelskou fakultu.

Nápad na téma projektu vzešel z její hlavy. „Digitalizace je všude kolem nás. Už není vidět jen v odborných článcích, ale je aplikovaná i v komerční sféře. Narůstá o ni zájem a já jsem pořád přemýšlela, jak zjistit, jaká je úroveň digitální zralosti českých firem,” vysvětluje Šimberová.

Nezávislý model ukáže, kde má firma rezervy

Spolu s kolegy proto vytvořila model, který umožňuje pokročilost podniků v oblasti digitalizace měřit. „Samozřejmě na trhu už existuje řada jiných modelů. Obvykle jsou ale vytvořeny a nabízeny komerčními firmami a je to v podstatě nástroj podpory prodeje jejich služeb. Výhoda toho našeho je, že vznikl na akademické půdě, takže je více nezávislý,” dodává Šimberová.

V rámci projektu se uskutečnily i dvě konference, na kterých autoři model představili, testovali a diskutovali jak s dalšími odborníky z akademické sféry, tak se samotnými firmami. „Dívali jsme se na celou problematiku z širšího hlediska a projekt díky tomu zahrnuje jak základní, tak aplikovaný výzkum,” podotýká Iveta Šimberová.

Výsledky testu obdrží firma mimo jiné v podobě barevného semaforu | Autor: archiv Ivety Šimberové
Ověřený model pak nabídli v podobě testu na webových stránkách digitalnipodnik.cz, kde se firmy mohou samy otestovat. Do současnosti se jich zapojily už na dvě stovky. „Nabízíme kratší a delší test. Samy firmy se hodnotí a posuzují, jak jsou na tom. Samozřejmě to ale není všelék a nestačí to na to, abychom mohli plnohodnotně posoudit, zda je daný podnik digitalizovaný. Vždy hraje roli více faktorů. A je potřeba říct i to, že ne ve všech odvětvích je digitalizace žádoucí. Jsou obory, kde například zákazníci naopak vyžadují, aby byly zachovány tradiční způsoby práce,” říká Šimberová.

Z testu se firmy dozví, jak si v jednotlivých oblastech stojí, pomocí „semaforu”. Autoři totiž stupně digitální zralosti odlišili barevně. Pokud si firma vede dobře, dostává zelenou, v oblastech, které vyžadují pozornost, se zobrazí červená. Kromě toho přidali odborníci i komentáře. Firma tak například uvidí, jak si stojí v porovnání s konkurencí ve stejném oboru. „Velmi nás to baví a chtěli bychom práci dotáhnout tak, aby se dala využívat i po skončení projektu. Jelikož většina z nás jsou akademici, momentálně nejsme schopni pokrývat poptávku po konzultacích a pracovat s firmami dál, ale zkoušíme vymyslet různé způsoby, jak organizace podpořit,” říká Šimberová s tím, že by jejich model měl být mimo jiné letos certifikován Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Využívat ho plánují i hospodářské komory a další instituce. „Jednáme o tom, že by to do budoucna mohl být i jeden z parametrů při rozhodování o dotacích pro menší podniky,” dodává na závěr.

(zeh)

Témata

Související články:
Studenti VUT a MUNI pracují s geneticky upravenými bakteriemi. Projekt přihlásili do prestižní mezinárodní soutěže
Zdeněk Brázdil: Doporučuji zůstat v práci alespoň tři čtyři roky a něco ve firmě dokázat
Na podnikatelské fakultě chystají novinky v navazujících programech
Pomocí experimentů zvyšovala absolventka FP VUT efektivitu marketingu Kiwi.com. Za práci získala ocenění
Pavla Srbová umí odhadnout, zda je stavební firma ohrožena bankrotem. Za svůj výpočetní model získala 3. místo v soutěži FINDiplomka roku