Téma

31. března 2023

Obelix si zaletěl do Spojených států

Sedmé místo v mezinárodní konkurenci pětadvaceti studentských týmů získali Chicken Wings z VUT a jejich Obelix. Právě tak studenti pojmenovali své nejnovější letadlo, které navrhli a zkonstruovali pro mezinárodní soutěž SAE Aero Design, která se konala v polovině března ve městě Lakeland na Floridě.

„Letadlu říkáme Obelix podle vysoké hmotnosti nákladu, který mělo unést. Vzletová hmotnost byla kolem 19 kilo, z toho až 9 kilogramů tvořil náklad,“ vysvětluje šéf studentského týmu Chicken Wings Adam Pilát, který na Fakultě strojního inženýrství studuje magisterský program Letecká a kosmická technika. Před nedávnem se s týmovými kolegy vrátil ze Spojených států a vypadá nadmíru spokojeně. „Oproti naší první účasti v soutěži SAE Aero Design před třemi lety jsme si polepšili. Tehdy jsme skončili v kategorii Regular na 12. místě, letos na 7. V silné mezinárodní konkurenci to považuji za velice dobrý výsledek,“ chválí si Pilát.

Jako vždy musel tým vytvořit nové letadlo podle zadaných parametrů. „Jedním z konstrukčních omezení byl maximální výkon motoru 750 wattů, čemuž jsme museli přizpůsobit celý návrh, aby bylo vůbec možné na krátké dráze vzlétnout. Dalším omezením bylo rozpětí křídel, my jsme se rozhodli pro rozpětí na horní hranici limitu kolem 5,5 metru. Zároveň ale byla pravidla nastavená tak, že největší rozměr každého dílu letadla nesměl přesáhnout 120 centimetrů. To nám přišlo vhod, trochu to vyrovnávalo nevýhodu zámořských týmů, které stejně jako my dopravovaly svůj model letadlem,“ vysvětluje Pilát.

Jak vůbec zabalit takové letadlo do letadla? „Složitě a opatrně,“ říká se smíchem týmový šéf. „Vešli jsme se do dvou překližkových beden. Ty je potřeba vyplnit polystyrenem a pěnovými výplněmi a pak potřebujeme opravdu hodně bublinkové folie. Každý díl se musí pečlivě zabalit tak, aby v krabici nedocházelo k absolutně žádnému pohybu nákladu. Asi víte, jak vypadá nakládání a vykládání zavazadel na letišti,“ popisuje Pilát.

Praha versus Brno

Na soutěži se „kuřata“ z Brna potkala nejen s mezinárodní konkurencí, ale také se svým sesterským týmem z pražského ČVUT. „Vznikl před lety přestupem jednoho z našich členů do Prahy. Jmenujeme se stejně, přátelíme se, ale pracujeme už dlouho odděleně a je mezi námi zdravá rivalita. Myslím, že to oba týmy posouvá k lepším výkonům,“ potvrzuje Pilát klasické špičkování „Praha versus Brno“.

Podobné zdravé soupeření podle něj probíhalo mezi všemi týmy na Floridě. „Týmy mezi sebou sice soutěží, ale jinak jsme se všichni vzájemně podporovali a pomáhali si nebo se i radili. Byla tam opravdu skvělá atmosféra a hodně jsme se přiučili,“ říká Pilát s tím, že některými konstrukčními prvky, které viděli u soupeřů, se plánují inspirovat pro svá další letadla.

Tým si teď dopřeje kratší oddech, poté jej čeká příprava na další soutěž. Není čas zahálet, i pro ni vznikne zcela nový letoun. A kdo ví, třeba k Obelixovi přibude i Asterix. Koneckonců, měl přece okřídlenou přilbu…

(ivu)

Témata

Související články:
MiniPoster Session učí studenty, jak zajímavě prezentovat výzkum
Baví mě aplikovat znalosti ze strojařiny na lidské tělo, říká doktorandka
Pneumobily ze strojárny jedou s větrem o závod. Překoná Hurikán Tajfun?
Studenti FSI vybojovali stříbro v největší evropské technické soutěži EBEC
Nad Mnichovem proletí Černá labuť s pytlíky „krve“