Nápady a objevy

22. února 2016

Vytvořili koordinační systém pro záchranu životů. Dnes ho používá i OSN

Český software používá i řada zahraničních záchranářů | Autor: archiv společnosti GINA Software

Použít technologie k pomoci druhým a ke zlepšení světa. To bylo hlavní motto soutěže, do které se před několika lety přihlásili i tři spolužáci z Fakulty informačních technologií VUT. Napadlo je vytvořit koordinační systém, který by umožnil rychlejší a snadnější organizaci záchranných akcí na zemětřesením zasaženém Haiti. Jejich nápad se setkal s takový ohlasem, že se rozhodli pokračovat pod názvem GINA Software a pomoci nejen na Haiti. Dnes mezi jejich klienty patří OSN, Člověk v tísni či švýcarští hasiči. Jeden ze zakladatelů, Boris Procházka, navíc tvrdí, že pokud vás v České republice pojedou zachraňovat hasiči, záchranáři či policisté, velmi pravděpodobně budou alespoň jedni z nich koordinováni přes jejich systém.

Společnost GINA Software se zabývá koordinací lidí v terénu. „Prakticky to znamená, že se pomocí moderních technologií snažíme zkracovat reakční dobu a dojezdové časy záchranných složek. Obecně pak lze říct, že urychlujeme záchranu lidských životů a ochranu majetku,“ popsal hlavní zaměření společnosti jeden ze tří zakládajících členů Boris Procházka.

Záchranáři pracují se sdílenou mapou | Autor: archiv společnosti GINA Software

Celý software, který vymyslel spolu se spolužáky Zbyňkem Poulíčkem a Petrou Černou, propojuje různé platformy přes mobilní signál či satelitní připojení. Členové záchranných týmu si tak rychle mohou předávat informace a pracovat se sdílenou mapou. „Pokud jste například koordinátor mise, běží vám na monitorech celý den dispečink. To znamená, že vidíte celou oblast, ve které tým působí. V rámci systému pak ostatním plánujete úkoly. Kdo má kam jet, co kam dovézt a co zařídit,“ vysvětlil Procházka. Jednotliví členové záchranných týmů mají s sebou tablet či telefon, na kterém vidí své úkoly i to, kde se pohybují ostatní kolegové. Zároveň zařízení umožňuje vyslat varování. „Mohou pořídit snímek a vyznačit oblast, ve které se něco děje, aby se jí ostatní vyhnuli,“ vysvětlil Procházka.

Protože je řešení využíváno často v místě přírodních katastrof, musí fungovat i bez signálu. Zařízení mají proto nainstalovaného takzvaného tlustého klienta, který v sobě má potřebné informace obsaženy už při výjezdu. Například mapy tak fungují i offline a jsou k dispozici i různé dokumenty či navigace. Mapy společnost získává jak z otevřených zdrojů, tak i z placených serverů a od klientů. „Využíváme desítky zdrojů, protože klienti obvykle potřebují přepínat mezi více mapami,“ uvedl Procházka.

Software pomáhá při nehodách i přírodních katastrofách

Řešení tří bývalých spolužáků z FIT VUT dnes využívají takové organizace jako je OSN. „Je to jedna z veřejných referencí, kterou se můžeme pochlubit. Konkrétně používá řešení jedna z agentur OSN s názvem UNDP. Ta od roku 2010 koordinuje pomoc na Haiti a snaží se obnovit místní infrastrukturu,“ uvedl Procházka. Kromě OSN patří mezi klienty například i Člověk v tísni či český stát. Ten pomocí softwaru koordinuje všechny záchranné složky. „Využívají ho hasiči, policie, záchranná služba, horská služba i letecká záchranka. Dokonce mají zařízení i některé dobrovolnické týmy,“ dodal Procházka. Kromě samotného softwaru firma navíc dodává klientům i potřebné vybavení, které pořizuje externě. „Nakupujeme pro klienty vysílačky, tablety, mobilní telefony, GPS trackery a řadu dalších přístrojů, které doporučujeme na základě zkušenosti," popsal Procházka. 

Velitel zásahu vidí pohyb všech svých pracovníků v terénu | Autor: archiv společnosti GINA Software

Ačkoliv to na první pohled vypadá, že by bylo možné použít software i v logistice či například pro koordinaci taxi služeb, společnost zájemce z těchto řad zatím nevyhledává. „To, v čem náš systém vyniká, je především know-how. Specializujeme se na katastrofy, zásahy a ochrany lidí a majetku a dnes už víme, jak lidé v takových situacích potřebují software využívat,“ vysvětlil Procházka. To, že skutečně znají potřeby svých klientů dokazuje Procházka i na faktu, že zaměstnanci firmy absolvují stáže a pravidelně s policií, horskou či záchrannou službou nebo hasiči vyrážejí k haváriím, požárům a jiným zásahům. „Jsme rádi, že nás byli lidé ze záchranných složek ochotni brát i do terénu. Díky tomu jsme mohli systém doladit a ušít klientům na míru. Viděli jsme totiž v praxi, jak ho využívají, co jim chybí a snažili jsme se to zohlednit,“ uzavřel Procházka.

(zep)

Témata

Související články:
Miliony cestovatelů si pohodlněji plánují dovolenou díky absolventovi VUT
Díky výhře Ceny Wernera von Siemense jsem nastartoval kariéru, říká absolvent Jan Verner
Karel Tlusťák: K úspěchu je potřeba mít za sebou dobrý tým lidí
Barvoslepostí trpí až každý desátý muž. Aplikace NowYouSee umí vadu zraku kompenzovat
Kybernetické útoky bývají součást konkurenčního boje, tvrdí ředitel firmy Flowmon Networks