Téma

15. června 2015

Studentská formule Dragon 5 má revoluční motor: jednoválcový přeplňovaný turbodmychadlem

Formula Student Germany 2014, Akcelerace | Autor: archiv TU Brno Racing

Pátou formuli v řadě sestavili studenti Vysokého učení technického v Brně. Jejich tým TU Brno Racing se pod záštitou univerzity účastní projektu Formula Student (Formula SAE).  Celosvětová soutěž, ve které soupeří šest stovek vysokých škol, patří k nejprestižnějším projektům pro posluchače nejen technických univerzit. Jednotlivé týmy mají za úkol navrhnout, postavit, testovat a závodit s prototypem jednomístného závodního vozu. Na projektu pracují vždy jen bakaláři a magistři, účast doktorandů pravidla vylučují. Studenti brněnské techniky nastupují do letošního ročníku s vozem Dragon 5. „V pravidlech soutěže je, že musíme každý rok vůz zásadním způsobem inovovat. Letos jsme si to vzali opravdu k srdci. Zatímco doteď se naše práce dala nazvat evolucí, letos je to revoluce, významně jsme zasáhli do konceptu formule,“ informoval Lukáš Fryšták z týmu TU Brno Racing.

Turbodmychadlo nachystané na měření na motorové brzdě | Autor: archiv TU Brno Racing

Nejzásadnější změnou je nový motor. Studenti použili jednoválcový, přeplňovaný turbodmychadlem. „To je unikátní řešení, a pokud vím, patříme k jedněm z mála na světě, kteří se pro něj rozhodli. Motor jsme vyvinuli výhradně v našem týmu a dokonce jsme zvažovali, že si ho necháme patentovat,“ zdůraznil Fryšták. Velkými změnami prošel i zbytek vozu, studenti se při jejich navrhování řídili stejnou metodologií jako při návrhu aerodynamiky ve Formuli 1. Použili pokročilé konstrukční materiály, jako například uhlíkové kompozity, titanové a hořčíkové slitiny, které doplňují chrom-molybdenovou vysokolegovanou ocel, a nejkvalitnější letecké slitiny hliníku. Kromě revolučních změn na stroji je letošní sezona výjimečná také tím, že se tým zúčastní čtyř závodů, doposud jezdil jen tři.

Jejich hlavním cílem je především navázat na úspěchy z loňska. „Mimořádně se nám dařilo. V nejlepší světové konkurenci na Formula Student Germany na Hockenheimringu jsme obsadili jedenácté místo v Design prezentaci, což je statická disciplína, kde se hodnotí technické znalosti týmu. Tohoto umístění jsme dosáhli mezi stovkou startujících. Získali jsme také sedmé místo v kruhovém testu, kde se ukáže síla podvozku, a z Formula Student Hungary jsme si dovezli páté místo ve vytrvalostním závodě plus celkové sedmé místo. Díky tomu všemu jsme poskočili na 80. místo z celkových 600 ve světovém žebříčku,“ vypočetl úspěchy Fryšták s tím, že předešlou sezonu se tým pohyboval kolem 150. místa. (zvut)

Pro přehrávání videa je nutné povolit cookies typu Marketing. Změnu nastavení provedete zde. Video můžete otevřít v novém panelu.

Formula Student Hungary 2014, Autocross | Autor: archiv TU Brno Racing
Formula Student Czech Republic 2014, Akcelerace | Autor: archiv TU Brno Racing
Tým TU Brno Racing, Formula Student Germany 2014, Hockenheimring | Autor: archiv TU Brno Racing
Formula Student Germany 2014 | Autor: archiv TU Brno Racing
Dragon 4 | Autor: archiv TU Brno Racing
První část sezony – vývoj probíhá z velké části na počítačích | Autor: archiv TU Brno Racing
Motor pro sezonu 2015 | Autor: archiv TU Brno Racing
Výroba přítlačných křídel – laminování | Autor: archiv TU Brno Racing
Turbodmychadlo nachystané na měření na motorové brzdě – detail | Autor: archiv TU Brno Racing
Těhlice pro Dragona 5, snad až neuvěřitelně odlehčený design | Autor: archiv TU Brno Racing
Vstoupit do fotogalerie

Témata

Související články:
Baví mě aplikovat znalosti ze strojařiny na lidské tělo, říká doktorandka
První žena v čele týmu formule má skvěle rozehráno
Na středoevropském finále byly chvíle, kdy jsme byli bezradní, přiznávají finalisté EBEC
Auxetický materiál se chová jinak, než byste čekali, říká student Tomáš Vítek
Majáles se po 2 letech vrací, královští kandidáti z VUT jsou připraveni bojovat