Lidé

2. března 2016

V mezinárodní soutěži architektů a designerů uspěly i tři absolventky VUT

Návrh interiéru podle architektky Miroslavy Karasové | Autor: archiv Miroslavy Karasové

Vítěze soutěže v interiérovém designu a architektuře už zná poslední ročník Inspireli Awards. Prestižní soutěže podporující mladé talenty se zúčastnilo více než dvě stě padesát mladých umělců a architektů z pětadvaceti zemí světa. Mezi finalisty se probojovaly i tři absolventky Vysokého učení technického. 

Kateřina Zemánková, Miroslava Karasová i Eva Veřtátová zaujaly odbornou porotu natolik, že je svými hlasy poslala až do finále loňského ročníku Inspireli Awards. Zemánková i Karasová se shodují, že je umístění ve finále velmi překvapilo. „Od přihlášení do soutěže až po vyhlášení vítězů uběhlo několik měsíců. Popravdě jsem během té doby úplně zapomněla, že jsem se hlásila. Zpráva o umístění ve finále mě tak nadchla,“ uvedla Kateřina Zemánková.

K soutěži každou z finalistek přivedlo něco jiného. „O soutěži mi řekla kamarádka, která je stejně jako já absolventka Fakulty architektury VUT. Vzhledem k tomu, že jsem hned po škole začala sama podnikat, přišlo mi to jako dobrý způsob, jak na svou tvorbu upozornit,“ vysvětlila svou motivaci Miroslava Karasová. Druhá z finalistek, Kateřina Zemánková, se k účasti dostala díky e-mailu. „Na pracovní e-mail mi přišla informace o soutěži. Zaujalo mě to, a tak jsem se přihlásila,“ objasnila Zemánková.

Podle Karasové je důležité i to, aby byl prostor podle představ klienta | Autor: archiv Miroslavy Karasové

Obě představily tři návrhy interiérů, které z většiny původně vymýšlely pro své zákazníky a řada z nich už je tak i k vidění. „Všechny tři návrhy, které jsem přihlásila do soutěže, jsem realizovala po dokončení studia pro soukromé klienty. Do soutěže jsem tak mohla poslat fotografie reálných interiérů, na jejichž realizaci jsem dohlížela,“ uvedla Miroslava Karasová. Jeden ze soutěžních návrhů Kateřiny Zemánkové byl i součástí její diplomové práce na Fakultě výtvarných umění VUT. „Jedná se o návrh do konkrétního historického prostoru v Mohelnici, který je momentálně v rekonstrukci. Další dva návrhy byly pro konkrétní klienty společnosti, ve které pracuji,“ dodala Zemánková.

Kateřina Zemánková prezentovala i návrh ze své diplomové práce | Autor: archiv Kateřiny Zemánkové

Inspiraci pro projekty obě finalistky získávají především v konkrétním prostoru, který mají upravovat. Zohlednit musí i požadavky klientů. Obě se ovšem shodují, že je nutné sledovat i práce ostatních kolegů, navštěvovat mezinárodní výstavy a inspirovat se i na českých a zahraničních serverech. Na zhodnocení vítězů soutěže se ovšem Zemánková s Karasovou neshodnou. Zatímco Miroslavu Karasovou vítězné návrhy příliš neoslovily a myslí si, že v soutěži byly i lepší práce se zajímavějšími nápady či způsoby provedení, Kateřině Zemánkové se práce celkového vítěze soutěže, Jakuba Hoffmanna z ČVUT, velmi líbily. „Mám ráda dřevo v kombinaci se sklem v čistých liniích,“ vysvětlila Zemánková.

Kateřina Zemánková má v interiérech ráda dřevo, sklo a čisté linie | Autor: archiv Kateřiny Zemánkové

Finalistky se rozchází i v plánech do budoucna. Zatímco Zemánková by ráda zkusila štěstí i v letošním ročníků soutěže, do kterého je možné se od jara registrovat, Miroslava Karasová účast neplánuje. „Byla to zajímavá zkušenost, ale hlásit se letos znovu už nebudu,“ uzavřela Karasová.

Témata

Související články:
Navrhli futuristickou stanici pro hyperloop v Brně, město o ni projevilo zájem
Ženy z VUT, které hýbou světem vědy a techniky
Pulicarova cena: Za knížku, kterou napsal, graficky upravil a vydal, i když sám jiné nečte
Známky nejsou vypovídající. Portfolio je naší hlavní vizitkou, říká mladý architekt
Artefakt: workshop studentů VUT se letos zaměřil na umění v sakrální architektuře