Nápady a objevy

6. června 2018

Student VUT stojí za BIKEDOO. Unikátním zařízením, které snadno promění vozík v elektrickou trojkolku

Zařízení s sebou vzal Adam Dolinský i do Dubaje, kde si ho mohli vyzkoušet čeští paraatleti | Autor: archiv společnosti BIKEDOO
Usnadnit vozíčkářům pohyb a nabídnout jim rychlý přepravní prostředek bez toho, aniž by museli ze svého vozíku přesednout. To byla hlavní myšlenka, se kterou vzniklo BIKEDOO. Konstrukce, kterou uživatel během pár vteřin upne, promění jakýkoliv invalidní vozík na sportovní trojkolku poháněnou elektromotorem. Jeden ze zakladatelů společnosti, Adam Dolinský z Fakulty podnikatelské VUT, nyní vozí prototypy po světě a sbírá od vozíčkářů zpětnou vazbu. Během letošního roku by pak už první kusy finálních zařízení měly putovat i k zákazníkům.

Před několika lety si tatínek Adama Dolinského s kamarádem na ulici všimli vozíčkáře, který měl problém vyjet kopec. Tento zážitek se jim vryl do paměti a začali přemýšlet, jak by se technicky dal vozík vylepšit. Tak, aby jeho uživatelé bez problémů zvládali jakýkoliv běžný terén bez cizí pomoci. „Náš rodinný kamarád má rozsáhlé zkušenosti s elektrotechnikou a můj táta je zase vzděláním letecký inženýr se zaměřením na elektrotechniku. Postupně tak začali dávat dohromady možná řešení. Původně to měl být jen náhon na kola. Nakonec ale postupným vývojem došli až k BIKEDOO,“ popsal Dolinský, který nápad následně rozpracoval a otestoval v rámci kurzu Podnikni to. Sérii seminářů, v rámci kterých se studenti učí základy podnikání. „Hodně mi to pomohlo ujasnit si cílovou skupinu a otestovat, zda je vůbec takový nápad životaschopný,“ podotkl Adam Dolinský, který studuje magisterský obor Řízení a ekonomika podniku na Fakultě podnikatelské VUT.

Unikátnost zařízení spočívá především v tom, že nevyžaduje od uživatele žádný přesun. „Při průzkumu trhu jsme zjistili, že většina skútrů a podobných zařízení pro vozíčkáře, jsou samostatné přístroje. Člověk si tak do nich musí přesednout. To ale může být pro lidi s hendikepem problém, obzvláště pokud plánují dojet někam, kde budou opět potřebovat na pohyb svůj klasický mechanický vozík. K tomu je pak jednak často potřeba asistence další osoby, a také sice člověk vyjede kopec, ale může mít problém dostat se na úřad či do obchodu, pokud u sebe nemá svůj vlastní vozík,“ upozornil Dolinský.

Zařízení jednoduše promění vozík v přepravní prostředek | Autor: archiv společnosti BIKEDOO
Výhoda jejich zařízení spočívá v tom, že je kompatibilní s běžnými mechanickými invalidními vozíky. Jednoduše se na vozík upne bez zásahu do jeho konstrukce a člověk získá třetí kolo, elektrický pohon i řídítka včetně ovládání. Takto poháněný invalidní vozík se promění v přepravní prostředek, který umí jet rychlostí až 50 kilometrů v hodině a na jedno nabití ujede až 70 kilometrů. „Většina vozíčkářů má svůj vozík upravený na míru a přizpůsobený potřebám a zdravotnímu stavu. Chtěli jsme proto, aby mohli zůstat sedět na vozíku, na který jsou zvyklí, a zároveň se mohli pohybovat na větší vzdálenosti,“ dodal Adam Dolinský s tím, že zařízení bude uzamykatelné.
Momentálně prochází BIKEDOO testováním. „Zveme zájemce, aby si zařízení sami vyzkoušeli a dali nám zpětnou vazbu. Každý zájemce o projížďku s BIKEDOO se s námi může spojit přes náš web. Zároveň se snažíme najít natolik univerzální řešení, aby BIKEDOO mohli využít lidé s různými druhy potřeb,“ uvedl Dolinský s tím, že zatím nenašli na trhu aktivní vozík, na který by Bikedoo nebylo možné připojit. Úpravy je možné udělat i pro ovládání brzdy a plynu. „Ne všichni vozíčkáři mají takový cit v rukách, aby mohli používat klasickou pákovou brzdu na řídítkách nebo přidávat plyn rotací držadla jako na motocyklu. Nyní proto řešíme, jak upravit zařízení, aby ho mohli bez problémů ovládat i tito lidé,“ podotkl Dolinský.

První kusy by měly jít do světa letos na podzim | Autor: archiv společnosti BIKEDOO
Bikedoo prezentoval Adam Dolinský i ve světě. Naposledy v Austrálii, Novém Zélandu či v Dubaji. „V Austrálii a Novém Zélandu jsem se zúčastnil letní školy, jejíž téma byli mladí lidé s postižením. Pracovali jsme ve smíšených týmech spolu s lidmi s nějakým hendikepem z celého světa. Měl jsem možnost tam ukázat i naše zařízení, mluvit o tom, co děláme a získat hodnotnou zpětnou vazbu. Před několika týdny jsme se zúčastnili také výpravy české reprezentace paraatletů na závody Grand Prix v Dubaji. Pomáhali jsme tam jako osobní asistenti a jako doprovod na závody. BIKEDOO jsme vzali s sebou, takže si ho mohli sportovci vyzkoušet,“ dodal Dolinský. Ohlasy jsou podle něj vesměs velmi pozitivní. „Lidem se líbí, že to jde tak snadno připojit, mohou dosahovat vyšší rychlosti a zvládnou i náročnější terén,“ vyjmenoval Dolinský.

Pořízení konstrukce vyjde přibližně na sto padesát tisíc korun bez DPH. „Zatím to bohužel není úplně pro každého. Ačkoliv se to zdá hodně, člověk si musí uvědomit, že například invalidní vozík na míru může stát i více než sto tisíc korun. Zároveň ale pracujeme i na zlevnění výroby. Také spuštění výroby s více kusy může výrazně snížit konečnou tržní cenu,“ dodal Adam Dolinský. Ten se nyní plánuje zaměřit také na marketing. V druhé půlce tohoto roku by už totiž chtěli začít BIKEDOO prodávat zákazníkům v Česku i ve světě.

(zep)

Témata

Související články:
Na podnikatelské fakultě chystají novinky v navazujících programech
Studenti VUT a MUNI pracují s geneticky upravenými bakteriemi. Projekt přihlásili do prestižní mezinárodní soutěže
Majáles se po 2 letech vrací, královští kandidáti z VUT jsou připraveni bojovat
Každá výzva nás posouvá dál, věří kandidátka na královnu Majálesu
Pavla Srbová umí odhadnout, zda je stavební firma ohrožena bankrotem. Za svůj výpočetní model získala 3. místo v soutěži FINDiplomka roku